Ridder in Hilversum - Kortenhoef

23 september 2008

Mgr. J. van Burgsteden, hulpbisschop van Haarlem, heeft op vrijdagavond 19 september de heer J.P. Steijaert (Jan) uit Kortenhoef de pauselijke onderscheiding in de ridderorde van de H. Silvester uitgereikt. Dit gebeurde op de pastorie van de RK Heilige Vitus en Heilige Willibrordparochie te Hilversum in aanwezigheid van het voltallige kerkbestuur, het pastorale team en genodigden.

De orde van Sint Silvester hoort tot de vijf belangrijke ridderorden die in de RK kerk verleend kunnen worden. Deze orde werd in 1841 ingesteld door paus Gregorius XVI. Ze werd gecreeerd om mensen te eren, die zich bijzonder voor het kerkelijk leven hebben ingezet.

De heer Steijaert, penningmeester van het kerkbestuur van de RK parochie H.Vitus en H.Willibrord heeft al twaalf jaar deze taak met grote kennis van zaken en accuratesse vervuld. De normale termijn voor de leden van een kerkbestuur is ten hoogste acht jaar. Bijzonder veel inzet werd er van hem gevraagd omwille van de restauratie van de Sint Vituskerk. Naast de afwikkeling van de financiele zaken hieromtrent heeft hij deelgenomen aan de wekelijkse bouwvergaderingen. Jarenlang heeft de heer Steijaert de parochie vertegenwoordigd in de dekenale vergaderingen. Behalve deze professionele beschikbaarheid heeft hij meer dan 40 jaar deel uitgemaakt van de Schola Cantorum St. Vitus, een koor dat zich toelegt op de uitvoering en promotie van de Gregroriaanse zang.

Buiten onze parochiegemeenschap heeft hij zich al sinds jaar en dag als verdienstelijk gemaakt als penningmeester van de Stichting Behoud van de Krijtbergkerk te Amsterdam.

Daarnaast zet hij zich, samen met zijn echtgenote Dineke, tot op de dag van vandaag in voor onze parochie in vele hand- en spandiensten. Vanwege zijn grote inzet en zijn hartelijke betrokkenheid met de kerkgemeenschap heeft mgr. J.M. Punt, de bisschop van Haarlem, de aanvraag van het kerkbestuur ondersteund en heeft paus Benedictus XVI hem deze pauselijke ridderorde toegekend.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: