Nationaal Requiem

14 november 2008

Traditioneel vindt het Nationale Requiem plaats op de zaterdag na Allerzielen, dit jaar op 8 november.Net als verleden jaar werd de viering gehouden in de kerk van Sint Odulphus in het Brabantse Best. De herdenkingsdienst is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Nationaal Katholiek Thuisfront en de Dienst RK Geestelijke Verzorging van het Ministerie van Defensie.

De eucharistieviering werd opgedragen door mgr. dr. J.M. Punt, Legerbisschop. Concelebranten waren Vicaris-generaal F. Kuttschrütter en Vicaris A.J.J. Woolderink . Diaken van dienst was staflandmachtaalmoezenier drs. J.C.M. van Lieverloo. Mgr. Punt ging in zijn preek in op de betekenis van het gebed voor onze overledenen.. Hij illustreerde dit aan de hand van het verhaal over de Aflaat van Assisi, die in Nederland bekend is geworden onder de naam “portiunkulen”.

De zang werd verzorgd door het koor van de Kathedrale Basiliek van St. Bavo te Haarlem, o.l.v. Fons Ziekman. Het koor zong de “Mass of the Holy Ghost" van Herman Strategier met begeleiding van organist Ton van Eck.

Muzikale medewerking verleende het koperensemble van het orkest van de Koninklijke Luchtmacht.

Onder de vele aanwezigen (de kerk zat helemaal vol) waren Kamerleden, vertegenwoordigers van Ben W van Best en natuurlijk van de verschillende krijgsmachtonderdelen, veteranenorganisaties en herdenkingscomité’s. Met het spelen van de Last Post, het zingen van het volkslied, de kranslegging en een defilé langs de vlag betuigde men eerbied voor de overledenen en medeleven aan de nabestaandengebed te verenigen. Na afloop van de herdenking was er gelegenheid tot ontmoeting en lunch in het naast de kerk gelegen Prinsenhof.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: