Mgr. Punt wordt voorlopig referent Missie en ontwikkelingssamenwerking

29 februari 2008

De Nederlandse Bisschoppenconferentie heeft twee belangrijke referentschappen opnieuw ingevuld. Bisschop dr. J. Punt van Haarlem wordt de nieuwe referent voor Missie en Ontwikkelingssamenwerking. Bisschop dr. H. van den Hende van Breda neemt voortaan de portefeuille Interreligieuze Dialoog voor zijn rekening. Beide referentschappen waren vacant sinds het emeritaat van oud-bisschop Muskens van Breda.

Binnen de Bisschoppenconferentie behartigen alle bisschoppen naast de taken voor hun eigen bisdom ook één of meer landelijke portefeuilles. De referentschappen Missie en Ontwikkelingssamenwerking en Interreligieuze Dialoog behoorden voorheen tot één beleidssector. Gezien het belang van beide onderwerpen en de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is, heeft de Bisschoppenconferentie besloten dit referentschap te splitsen en hiervoor twee bisschoppen als referent aan te wijzen.

Voorlopig karakter

De benoemingen hebben een voorlopig karakter, omdat de bisschoppen pas een besluit over de definitieve verdeling van de referentschappen willen nemen, wanneer de Bisschoppenconferentie weer volledig zal zijn. In een later stadium zullen de bisschoppen zich ook buigen over de verdeling van enkele kleinere referentschappen. De bisschoppen spreken de hoop uit dat de goede banden die de afgelopen jaren gegroeid zijn tussen de Conferentie en de organisaties op het terrein van Missie, Ontwikkelingssamenwerking en Interreligieuze Dialoog ook in de toekomst worden voortgezet.
De Nederlandse bisschoppen werken sinds maart 2001 met de zogeheten referentschappen voor de diverse beleidsectoren. Begin 2006 evalueerden ze deze verdeling van de landelijke taken en besloten om haar voor vijf jaar te continueren. Alleen het vertrek van mgr. De Kok o.f.m. leidde toen tot twee kleine verschuivingen ten opzichte van 2001. In het najaar van 2006 nam mgr. De Korte de portefeuille Kerk en Samenleving over van de Rotterdamse bisschop Van Luyn s.d.b., die het wegens zijn benoeming tot president van COMECE (de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie) noodzakelijk vond te komen tot een herschikking van zijn activiteiten.

Acht beleidssectoren

De verdeling van de acht beleidssectoren was sindsdien als volgt: Roeping en Opleiding mgr. W. Eijk (bisschop van Groningen(-Leeuwarden), nu aartsbisschop van Utrecht); Liturgie mgr. A. Hurkmans (Den Bosch); Catechese, Onderwijs & Jongeren mgr. E. de Jong (Roermond); Communicatie en Media mgr. F. Wiertz (Roermond); Categoriaal Pastoraat mgr. J. Punt (Haarlem); Kerk en Samenleving mgr. G. de Korte (Utrecht); Oecumene mgr. J. van Burgsteden s.s.s. (Haarlem); Missie, Ontwikkelingssamenwerking en Interreligieuze Dialoog mgr. M. Muskens (Breda).
Naast deze beleidssectoren kent de Nederlandse Bisschoppenconferentie nog vijf ‘themavelden’ en referenten voor contacten met organisaties. Deze themavelden waren sinds 2001 als volgt verdeeld: Huwelijk en Gezin mgr. Hurkmans; Betrekkingen met het Jodendom mgr. Van Luyn; Medische Ethiek mgr. Eijk; Commissie Bisschoppenconferenties Europese Unie (COMECE) mgr. Van Luyn; Raad Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) kardinaal Simonis. Verder zijn er nog het referentschap voor de contacten met Religieuzen en Seculiere Instituten, ‘Ouderen en Kerk’; ‘Vrouw en Kerk’; ‘Nieuwe Bewegingen’ en ‘Pelgrims’ (Bedevaarten). (SRKK/Bisdom Haarlem)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: