Unieke tentoonstelling Vaticaanse postzegels in Noord-Scharwoude

10 september 2008

v.l.n.r. de heer Jan de Gruiter (leverancier van de postzegels), kardinaal Simonis, pastoor Eric van Teijlingen en de heer Ide Nijman bekijken een van vitrines met zegels.

Dinsdag 9 september opende kardinaal A. Simonis een overzichts­ten­toon­stel­ling van postzegels van Vaticaanstad in de parochie van Sint Jan de Doper in Noord-Schar­woude/Langedijk. Tot en met 28 september is de tentoonstelling dagelijks van 14.00 tot 17.00 uur (gratis) te bezichtigen in Kloosterhof (Dorpsstraat 512, Langedijk).

Als kleinste stadstaat ter wereld geeft het Vaticaan sinds 1929 eigen postzegels uit. En dat zijn geen gewone zegels, maar vaak hele bijzondere. Zoals bijvoorbeeld een zilveren post­zegel toen paus Johannes Paulus II 25 jaar paus was of een postzegel die te vouwen is tot theateropstelling. En juist daarom worden deze Vaticaanse zegels veel verzameld.
De tentoonstelling geeft een overzicht van de diverse reeksen postzegels die het Vaticaan van 1929-2008 heeft uitgegeven. Onderwerpen zijn: de pausen, ‘sede vacante’ (als de zetel van Rome geen bisschop heeft), de pausreizen rond de wereld (ook naar Nederland), de kunstschatten van het Vaticaan e.d.. Ook zijn er eerstedags-enveloppen en de Vaticaanse euromunten te bezichtigen.

De tentoonstelling is van 10 t/m 28 september elke dag geopend van 14.00 tot 17.00 uur.
Adres: Kloosterhof, Dorpsstraat 512 in Noord-Scharwoude (Langedijk), gelegen naast de Sint Jan de Doperkerk (ook dagelijks geopend).

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: