Regio Geestmerambacht met 65 misdienaars op stap

23 juni 2008

Voor het eerst was er op zaterdag 21 juni een gezamenlijk misdienaarsuitstapje voor alle misdienaars en kinderen van de kinderkoren van de parochies van de regio Geestmerambacht van het bisdom Haarlem, Noord-Holland. Een initiatief van pastor Siem van Diepen van Schoorl. ’s Ochtends vroeg op deze langste dag van het jaar vertrokken ruim 65 jongens en meisjes en 15 volwassen begeleiders van de parochies Sint Jan de Doper (Langedijk), H. Joannes de Doper (Schoorl), H. Jacobus de Meerdere (Tuitjenhorn), Onze Lieve Vrouw Geboorte (Burgerburg) en HH. Petrus en Paulus (Bergen). De kinderen van de parochie in Warmenhuizen hadden vorige week al hun uitje.

Op de heenreis in een echte dubbeldekkerbus is flink geoefend op de liedjes die de verschillende kinderkoren in de parochiekerken zingen, wel 50 stuks zoals: “Dag en nacht Heer”, “De wereld is een toverbal”, “Geef mij kracht”, “Geluk dat is een knuffel”, “Liever niet vandaag”, “Oliedom” en “Wij zijn samen onderweg”.

Na aankomst in Nijmegen werd een bezoek gebracht aan het Bijbels Openluchtmuseum Orientalis. Daar werden de kinderen rondgeleid door het Bijbelse Land. Nazaret werd bezocht. En ook de velden rondom Betlehem, waar ‘de herdertjes lagen bij nachte…’. Gidsen legden goed uit hoe alles er in Jezus’ tijd uit gezien zou kunnen hebben. De weg ging langs een synagoge, een oosterse boerderij vol met dieren, het Meer van Genesareth, vol karpers die gevoerd werden met het lunchpakket van de kinderen. Een echte karavanserai waar brood gebakken werd, muntthee werd uitgedeeld en prachtige henna versieringen op kinderhanden geschilderd werden. En ook een mooie, eenvoudige huiskerk van de eerste Christenen was er te zien en een baptisterium voor mensen die gedoopt wilden worden. Een leerzame wandeling waarbij sommige kinderen niet ophielden vragen te stellen. Er was ook zoveel te zien, te ruiken, en te proeven. Niet in de laatste plaats versteende bedelaars, die door de kinderen spontaan van brood werden voorzien.

Op de terugreis werd een stop gemaakt bij de speeltuin Austerlitz in Woudenberg. Hoogtepunt van dat bezoek – naast natuurlijk alle speeltoestellen – was de Piramide van Austerlitz uit 1804. Daar liepen ze een paar echte Fransozen tegen het lijf die met hen op de foto gingen. Aan het begin van de avond kwamen de kinderen – èn begeleiders – moe maar voldaan weer thuis.

Het gezamenlijke dagje uit voor de misdienaars en kinderkoren van de regio Geestmerambacht was een groot succes. De kinderen kijken nú al uit naar volgend jaar.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: