Landelijk vervolg op Wereldjongerendagen

Kerk daagt jongeren uit om ‘smaakmakers’ te zijn

12 september 2008

Jongeren uitdagen het Evangelie in hun leven door te laten klinken en daardoor ‘smaakmakers’ te zijn in de Nederlandse samenleving; dàt beoogt de R.-K. Kerk met de eerst­volgende Katholieke Jongeren­dag (KJD), die op 2 november 2008 in Den Bosch plaatsheeft. De jongerendag heeft het thema ‘Zout’ en is het landelijke vervolg op de Wereld­jongeren­dagen die in juli dit jaar in Sydney plaatsvonden.

Als de wereld soms wat smakeloos is, kunnen jongeren wellicht het verschil maken en met zout smaak aanbrengen voor een beter verteerbare nieuwe wereld, zo redeneren de organisatoren van de Katholieke Jongerendag. Jezus zei tegen zijn leerlingen: “Jullie zijn het zout der aarde.” Eigentijdse katholieke jongeren mogen zich hierdoor aangesproken voelen en worden uitgenodigd smaakmakers voor de wereld van vandaag te zijn.

De Katholieke Jongerendag is een van de drie grote evenementen die de Katholieke Kerk in Nederland jaarlijks voor jongeren organiseert. De eerstvolgende editie vindt op zondag 2 november plaats in de Maaspoort in Den Bosch. In 2007 bezochten ruim 2.200 jongeren de KJD. De organisatie van de KJD is in handen van Jong Katholiek, de afdeling Jeugd en Jongeren van de Bisschoppen­conferentie.

Jong Katholiek tekent ook voor twee andere grote projecten: de Wereldjongerendagen, waarvoor dit jaar zo’n 700 Nederlandse jongeren naar Sydney afreisden, en DiaconAction. Dit is een project waarbij jongerengroepen in het hele land een weekeinde lang sociale projecten uitvoeren. Afgelopen jaar namen hieraan zo’n 2.500 jongeren deel.

Flyers en posters

In september zullen de flyers in ons bisdom worden verspreid. Mocht je hiervoor al graag promotiemateriaal ontvangen, neem dan contact op met het Jongerenpastoraat

Er rijden bussen

Je mag op eigen gelegenheid gaan, maar als je wilt kun je ook een zitplaats reserveren in een van de bussen die vanuit Noord-Holland naar de Katholieke Jongerendag rijden!

Er zullen bussen rijden met verschillende opstapplaatsen. Meld je hiernaast aan: doe dat uiterlijk zondag 26 oktober. Mocht de bus dan al vol zitten, dan kom je op een reservelijst. Het is dus de moeite waard om je op tijd aan te melden!

Hieronder de opstapplaatsen en vertrektijden. Belangrijk: zorg dat je 15 minuten voor vertrek aanwezig bent, voor het geval de bus vroeg komt. De bus vertrekt(!) op onderstaande tijden van de opstapplaats.

Route bus 1
7:15 uurTreinstation Alkmaar Noord
8:00 uurTreinstation Hoofddorp
8:30 uurBusstation Uithoorn

Route bus 2
7:15 uurTreinstation Hoorn
8:00 uurTreinstation Amsterdam Sloterdijk (hoofdingang)
8:30 uurTreinstation Weesp

Informatie

• De kosten zijn 20 euro. Dit is inclusief(!) het toegangskaartje van 8 euro. (Aan de deur kosten toegangskaarten 10 euro.)
  • Mocht je je later toch willen/moeten afmelden, dan kan dat tot vrijdag 31 oktober gratis, daarna moeten we helaas de kosten van 12 euro in rekening brengen. Dit geldt ook als je niet komt opdagen. Afmelden kan je zelf doen op deze site als je ingelogd bent.
  • Als je met een grote groep bent (>15 personen) en graag met de bus wilt vanaf je eigen woonplaats, dan kan degene die aanspreekpunt is voor de groep contact opnemen met het jongerenpastoraat om te kijken naar de mogelijkheden.

Als je op eigen gelegenheid gaat kun je alle nodige informatie vinden op www.katholiekejongerendag.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: