Met een lied de toekomst in!

Kinderkoorproject afgesloten met een zangmanifestatie

20 februari 2008

“Da Capo. Zingend vanaf het begin met een lied de toekomst in”, zo klonk een canon die zondagmiddag 17 februari door 250 kinderen, tieners en volwassenen werd uitgevoerd tijdens de afsluiting van het kinderkoorproject ‘Da Capo’. Twaalf kinder-, tiener- en familiekoren uit de r.-k. bisdommen Haarlem, Rotterdam en Utrecht en twee uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) hebben gedurende drie jaar professionele ondersteuning gehad door middel van coaching en advies. Het project was een initiatief van de Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging (NSGV).

In de Moeder van de Verlosserkerk in Haarlem-Schalkwijk werd waren de meeste van deze koren aanwezig en lieten ze horen hoe zij zich in drie jaar tijd ontwikkeld hadden. Het ene koor bleek heel sterk te zijn in het koesteren van een mooie klank, een ander koor viel op door de originele repertoirekeuze en weer een ander koor had veel werk gemaakt van de presentatie. Opvallend was ook het talent onder de instrumentale begeleiders en zangsolisten. Elk koor werd aan de aanwezigen voorgesteld door projectleider Bert Stolwijk, die daarbij naast alle positieve ontwikkelingen ook moest melden dat het voor enkele parochies heel moeilijk blijkt te zijn om een kinderkoor in stand te houden. Gelukkig wordt dan soms gezocht naar mogelijkheden om samen te gaan met een ander kinderkoor in dezelfde regio.

In een sfeervolle viering van Woord en Gebed, waarin pastoraal werkster Thea Dingjan voorging, werden de gezamenlijk ingestudeerde liederen van harte meegezongen.

Na afloop gaven de dirigenten in hun reacties aan hoezeer zij genoten hadden van deze middag:

“Ik vond het bijzonder om met zoveel kinderen te zingen.”

“Ik heb weer inspiratie opgedaan om door te gaan”.

“Wat een mooie afsluiting, hč?”

“Wij hebben de dag nog feestelijk afgesloten met een gezamenlijk etentje, waarbij er nog volop gezongen en gedanst werd!”

“Ik heb een superfijne middag gehad!”

Projectleider Bert Stolwijk leidt de samenzang.

“Zing een mooie ronde o”
zei dirigente Catrien Posthumus Meyjes tot alle koorleden.

De beker die de deelnemers als herinnering mee naar huis kregen.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: