Aantal kerkelijke huwelijken Haarlem blijft licht stijgen

20 februari 2008

Het aantal kerkelijke huwelijken in het bisdom Haarlem heeft vorig jaar opnieuw een lichte groei te zien gegeven. In 2003 trouwden in het bisdom Haarlem 630 stellen in de katholieke Kerk, in 2004 waren het er 651. Na een lichte teruggang in 2005 trouwden in 2006 690 jonge paren. Dat blijkt uit cijfers van het KASKI die onlangs werden gepubliceerd.

Het huwelijk is in de katholieke traditie een sacrament, dat wil zeggen dat katholieken geloven dat in het huwelijk Christus op een bijzondere manier aanwezig is. Vandaar dat, anders dan in andere tradities, echtscheiding niet mogelijk is. Wel kan er sprake zijn van een nietigverklaring; dat wil zeggen dat vastgesteld wordt dat er nooit een huwelijk is geweest. Zo’n verklaring kan alleen door een kerkelijke rechtbank, na een proces, worden gegeven.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: