Bisdom “Haarlem” wordt “Haarlem-Amsterdam”

31 oktober 2008

Met ingang van het jaar 2009 - 450 jaar na de oprichting van het diocees Haarlem – zal de naam van het bisdom officieel gewijzigd worden in “Bisdom Haarlem-Amsterdam”. De Heilige Stoel heeft haar goedkeuring gehecht aan het verzoek van Bisschop en Kathedraal Kapittel, gesteund door de Priesterraad.

Met de wijziging van de naam komt feitelijk een einde aan een situatie die ruim 150 jaar geleden begon. De Heilige Stoel wenste bij het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 dat Amsterdam de zetel van het nieuw ingerichte bisdom zou worden. Omwille van de politiek-religieuze situatie van dat moment, en ook om historische redenen werd gekozen voor Haarlem als zetel. Dat zal in de toekomst zo blijven.

In 2009 viert het Bisdom Haarlem zijn 450-jarig jubileum. Na de Reformatie en de Alteratie in ons land bleef het kathedraal Kapittel van Haarlem bestuurlijk actief en het verwelkomde in 1853 de nieuwe Bisschop na het herstel van de Bisschoppelijke hiërarchie in Nederland.

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland en het is gebruikelijk in Europa dat hoofdsteden in de naam van het bisdom genoemd worden, zoals bijvoorbeeld in België Mechelen-Brussel. De stad is, hoewel bescheiden van omvang, in samenstelling een echte wereldstad. Zo telt ze 180 verschillende nationaliteiten en zijn er verscheidene katholieke migrantenparochies gevestigd, zoals gemeenschappen uit Polen, Suriname, de Spaanstalige wereld, Antillen/Aruba, Italië, Ethiopië-Eritrea Korea, Vietnam, Afrika, Brazilië en Portugal, de Franstalige wereld etc. De wereldkerk in het klein.

Bovendien raken de eigen namen van de steden en gemeenten rond Amsterdam in internationale contacten wat op de achtergrond. De burgerlijke overheden van deze plaatsen spreken in het buitenland al over ‘Amsterdam Area’, een regio die bestaat uit het gehele zuidelijke deel van ons diocees.

De bisschop, mgr. dr. J.M. Punt, schrijft in een brief aan de gelovigen: “Ik ben verheugd dit u te kunnen meedelen. Tenslotte is dit een goed katholiek teken naar de rest van de wereld, vanwege de naamsbekendheid van Amsterdam, zijn rijke katholieke historie, getekend door het Mirakel van Amsterdam, en zijn karakter als multireligieuze stad.”

Het decreet dat namens paus Benedictus XVI is opgesteld, zal worden uitgevoerd door voorlezing van de tekst op vrijdag 9 januari tijdens een feestelijke Vespers in de Sint Nicolaaskerk in Amsterdam.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: