De Tiltenberg start studiejaar met 124 studenten

30 september 2008

De priesteropleiding en het Sint Bonifatius-instituut zijn het nieuwe academisch jaar met een flink aantal nieuwe studenten begonnen. Vier kandidaten begonnen aan de priesteropleiding vanuit het grootseminarie en twee vanuit het Redemptoris Mater-seminarie (Neocatechumenale Weg). Sint Bonifatius mocht liefst 23 nieuwe studenten verwelkomen. Er zijn zes nieuwe diakenkandidaten. Het seminarie begon het studiejaar met introductiedagen, een retraite en bedevaart naar Rouen en Lisieux. 180 leden van de gebedskring waren zaterdag 27 september voor de gebedsdag in het seminarie aanwezig om dit alles geestelijk te ondersteunen.

Aan de Priesteropleiding studeert een veertigtal seminaristen, ongeveer voor de helft van het Grootseminarie en voor de andere helft van Redemptoris Mater.
De priesterstudenten volgen hetzelfde programma wat betreft studie en stages. De studie aan het Groot-seminarie kunnen zij afsluiten met het baccalaureaatsexamen van de Pauselijke Lateraanse Universiteit wanneer zij voldoende vooropleiding hebben. Voor degenen die het baccalaureaatsexamen hebben gehaald, is het mogelijk van overheidswege verlof te krijgen de titel “doctorandus” te voeren.
Onder de nieuwe seminaristen is de eerste kandidaat voor het bisdom Rotterdam.
Naast de vier die zijn begonnen, bereiden zich vier kandidaten voor op een begin van hun priesteropleiding en zijn vier anderen bezig met een oriëntatie.

Het Sint Bonifatius-instituut telt momenteel 78 studenten die de part-time opleiding volgen op een groot aantal zaterdagen. De opleiding kan gevolgd worden in een major- of minorvariant. De major-variant kent naast extra zaterdagen ook enkele studieweken over het jaar verspreid. Deze opleiding, vorm gegeven volgens de kerkelijke richtlijnen voor een hoger instituut voor katholieke godsdienstwetenschappen, leidt onder meer op tot diaken en catechist. In totaal zijn er twintig kandidaten die zich voorbereiden op het permanente diaconaat.

Daarnaast worden er verschillende cursussen gegeven, zoals een cursus Catechismus van de Katholieke Kerk die in januari van start gaat en een zeer succesvolle cursus Theologie van het Lichaam die op 25 oktober weer van start gaat. Voor toekomstige pastoraal werkers, die elders hun theologische studie hebben gevolgd, is er een drie-jarige toeleiding. In deze toeleiding zullen twee nieuwe kandidaten beginnen, waarmee het totaal op vijf deelnemers komt.

Voor de reeds gewijde priesters en permanente diakens, alsmede voor de pastoraal werkers en catechisten die hun zending hebben ontvangen, zijn er vijfjarige programma's van voortgezette vorming met in totaal 43 deelnemers.
Zonder de deelnemers aan de voorgezette vorming en de bijzondere cursussen mee te rekenen, zijn er 124 studenten aan de verschillende opleidingen ingeschreven.

De retraite van het seminarie werd dit jaar gehouden in Saint Jacques sur Darnétal in de buurt van Rouen, onder leiding van de spirituaal pater Vincent MacMahon LC. Na afloop van de retraite bezochten de seminaristen Rouen in de voetsporen van de H. Jeanne d'Arc en Lisieux, ter ere van de kleine heilige Theresia en haar ouders die op 19 oktober a.s. worden zalig verklaard, nadat enkele jaren geleden een Italiaans jongetje dat geboren was zonder ontwikkelde longen, op voorspraak van deze ouders genezen was en verder kon leven zonder de beademing die de artsen hadden willen uitschakelen omdat hij een “hopeloos geval” was!

Op 27 september werd de gebedsdag gehouden voor de 1600 leden tellende gebedskring van het seminarie. Een 180 leden van de gebedskring woonde de dag bij die begon met een Pontificale Eucharistieviering met de Bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.M. Punt die tijdens de plechtigheid twee seminaristen de aanstelling tot acoliet verleende. De gehele dag was toegewijd aan de apostel Paulus vanwege het bijzondere Paulusjaar dat paus Benedictus XVI heeft uitgeroepen, waarbij ook de volle aflaat van het Paulusjaar verkregen kon worden. Erekanunnik pastoor Guus Hendriks en bijbel-exegese docent pastoor dr. Ruud Gouw hielden lezingen over het leven en de theologie van de apostel van de volken.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: