Brief van de Bisschop bij het overlijden van Quinton Peters en Juan Torres Rincon

24 december 2007

Aan alle priesters, diakens en pastoraal
werk(st)ers in het bisdom Haarlem

Op zondag 23 december overleden na een tragisch ongeval de Eerwaarde Heren

Quinton Peters en Juan Torres Rincón

Quinton Peters werd geboren op 19 augustus 1969 te Elsies Rivier (Zuid-Afrika). Na zijn stage was hij aangesteld in de parochie H.Martinus in Westwoud

Juan Torres Rincón werd geboren op 3 juni 1980 te Valladolid (Spanje). Hij had een aanstelling als stagiair in de St. Dionysiusparochie in Heerhugowaard.

Kort voor Kerstmis veranderde vreugde in verdriet voor onze priesteropleiding, voor velen in ons bisdom en voor mijzelf. Op 8 december jl. was het feest in de kathedrale St. Bavokerk: zeven wijdelingen voor het diaconaat. Zes zouden over enkele maanden priester worden. Maar in de nacht van zaterdag op zondag voor Kerstmis sloeg het noodlot toe. Twee pasgewijde diakens, Quinton en Juan, waren samen met pastoor Franklin van Den Helder onderweg ter hoogte van Cabauw, gemeente Lopik, toen hun auto door gladheid van de weg raakte en onder het ijs schoof. Ze zijn wel uit de auto gekomen, maar elkaar toen kwijtgeraakt. Het was pikdonker en het ijs was te dik. Pastoor Franklin kwam bij een plek waar hij het ijs kon breken en zich naar de kant slepen. Hij was zwaar onderkoeld en moest door de brandweer gereanimeerd worden. Hij heeft het gelukkig overleefd. Voor Quinton en Juan kwam elke hulp te laat. Sympathiek was de condoleance die de brandweer van Lopik ons kort daarna stuurde.

De schok bij het seminarie en ook bij mijzelf zit diep. Alle studenten zijn teruggeroepen van vakantie. Zelf heb ik uiteraard mijn geplande retraite na Kerstmis uitgesteld. Ik deel met heel mijn hart in het grote verlies van beide families, maar voel het ook als een diep persoonlijk verlies. De band tussen een bisschop en zijn priesters, vooral degenen die hijzelf gewijd heeft, is als die met een geestelijke zoon. Samen met de familie, vrienden en collega’s proberen we dit grote verlies in geloof te verwerken.

We geloven dat Quinton en Juan nu leven bij God en er op nieuwe wijze voor ons mogen zijn. ‘Gods wegen zijn niet onze wegen’, zegt de Schrift. We hebben dat in deze dagen pijnlijk ervaren. Ik vraag u allen om de beide jonge diakens in uw gebeden te gedenken en de heilige eucharistie voor hen op te dragen. Mijn bijzondere bede is ook dat het Licht van Kerstmis dat in deze dagen doorbreekt het diepe leed van familie en vrienden van Quinton en Juan mag verzachten.

Beide diakens liggen opgebaard vanaf 25 december in het seminarie Redemptoris Mater in Nieuwe Niedorp. De uitvaart zal zijn op vrijdag 28 december om 11 uur in de kathedraal in Haarlem.

+ Jozef M. Punt
Bisschop van Haarlem

Condoléance-adres:
Paadje 22,
1733 NE Nieuwe Niedorp.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: