Drukke Kerstmis in Amsterdamse binnenstad

18 december 2007

Eén op de drie jongeren van het jongerenpanel van actualiteitenrubriek Eén Vandaag zegt met Kerstmis naar de kerk te gaan. Dat komt overeen met een vergelijkbaar onderzoek onder Nederlanders van alle leeftijden, waarbij eenzelfde deel dit voornemen uitsprak. Merkwaardigerwijs laat de Amsterdamse binnenstad deze trend ook zien.

In die binnenstad is een ontwikkeling gaande die eigenlijk niemand heeft voorzien. En dan niet allereerst het plan voor een “rode loper” van CS naar Dam, of de sanering van de Wallen. Het kerkbezoek is na een lange periode van teruggang weer aan het stijgen, evenals het aantal doopsels voor volwassenen. Bijeenkomsten voor belangstellenden van binnen en buiten de kerk, zoals in de Alfacursus, trekken steeds meer mensen.
Maar ook steeds meer losse bezoekers lopen de kerken binnen, overdag, om rond te kijken, een kaarsje op te steken of zo maar te zitten in de verstilde ruimte te midden van straatgewoel.

Amsterdam is dan ook de stad van het Mirakel, jaarlijks herdacht en herbeleefd in de nachtelijke Stille Omgang, met vorig jaar tienduizend deelnemers en een jongerenviering die meer dan zeshonderd jeugdigen trok. Sinds enkele jaren is er op Sacramentsdag een processie.

Kerstmis is ook in de binnenstad van Amsterdam toenemend een hoogtepunt in het kerkelijk jaar. Dat geldt voor de reguliere missen, ’s avonds, ’s nachts en overdag trekken veel volk, maar ook voor de meer bijzondere vieringen: voor de daklozen, bij de Zusters van Moeder Teresa in de Egelantierstraat, voor de Franstaligen (Notre Dame de tous les Peuples Paroisse) in het Begijnhof en voor de Spaanstalige gemeenschap (San Nicolas) in de Sint Nicolaas en voor de Surinaamse Gemeenschap aan de Keizersgracht.

Een merkwaardige ontwikkeling, die toont hoe ook de mens van vandaag gevoelig blijkt voor het Mysterie.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: