Succesvolle cursus krijgt vervolg

Bisdom presenteert opnieuw “theologie van het lichaam”

8 augustus 2007

Na groot succes in het afgelopen jaar - 32 deelnemers die in het algemeen zeer positief waren - wordt de cursus “theologie van het lichaam” herhaald.

De afdeling huwelijk en gezin van het bisdom Haarlem zal dit najaar voor de tweede maal een seminar van 3 zaterdagen organiseren waarin de “theologie van het lichaam” centraal zal staan. De cursus is breed toegankelijk voor zowel professionele werkers binnen de kerk als niet-theologisch geschoolde geďnteresseerden. De theologie van het lichaam gaat in op de betekenis van menselijke relaties en seksualiteit. De auteur, Johannes Paulus II, heeft de Kerk door zijn inzichten een essentiële "uitbreiding" van de visie op de mens gegeven.

Geroepen voor de liefde

Johannes Paulus legt uit dat de mens in de eerste plaats beeld van God is, omdat hij een vrije wil heeft en gemaakt en geroepen is voor de liefde. Maar dat hij deze roeping alleen kan beleven samen met de ander. De mens is speciaal beeld van God in zijn man-vrouw zijn, en daarmee met name in het huwelijk. En dat beeld komt het meest tot zijn recht in de gemeenschap tussen man en vrouw, in de seksualiteit. Wat zegt dit over onszelf, de moderne mens? ons lichaam en onze seksualiteit? Wie zijn wij ten diepste en waarom zijn we er? Deze en vele andere punten zullen aan de orde komen.

Praktische informatie

Docenten zijn drs. L. van Aken-de Graaf en drs. S. van Aken, beiden geschoold aan de Universiteit van Lateranen in Rome, en als docent verbonden aan het opleidingscentrum De Tiltenberg. Het seminar is breed toegankelijk en door het vernieuwende karakter van de inhoud geschikt voor zowel professionele werkers binnen de kerk alsmede voor niet-theologisch geschoolde geďnteresseerden. Indien met goed gevolg aan de eindopdracht wordt deelgenomen, zal deelname worden beloond met 1 studie credit (geldig voor alle opleidingen binnen de Tiltenberg) en een certificaat. De data zijn 1 september, 13 oktober en 3 november 2007.

Inschrijving is mogelijk via emailadres huwelijkengezin@bisdomhaarlem.nl en via de site www.hoeksteen.org. Deelname kost Euro 75. Inbegrepen zijn koffie/thee, maaltijden en cursusmateriaal.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: