Wereldvredesdag in Heiloo

Bisschoppen wijden Haarlem aan Maria toe

20 december 2006

Klik hier om de PDF de downloaden
De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J. Punt en zijn hulpbisschop mgr. J. van Burgsteden SSS zullen op Nieuwjaarsdag het bisdom, de parochies, de gezinnen en alle gelovigen toewijden aan Maria. Dat gebeurt in Heiloo in het heiligdom van O.L.V. ter Nood. Met deze toewijding sluit het bisdom de fase van herstructurering af, en begint een periode van verdieping en evangelisatie.

Toewijden betekent dat de Kerk de bijzondere bescherming van Maria vraagt. De katholieke Kerk gelooft dat Maria kan voorspreken voor ons bij Christus, zoals eens in Kana. In de laatste honderd jaar hebben verschillende pausen, maar ook plaatselijke bisschoppen de Wereldkerk respectievelijk hun bisdom toegewijd. In Nederland gebeurde dat onder meer in 1943, tijdens de Duitse bezetting, toen het Nederlandse episcopaat het land onder de bescherming van Maria stelde. Maar ook bijvoorbeeld bij een doopsel wordt het kind aan Maria toegewijd, en bij een huwelijk het bruidspaar.

Zondag 1 januari 2007 is het feest van Maria, Moeder van God, tevens Wereldvredesdag. In de week daaraan voorafgaand zal elke parochie gebedskaarten ontvangen, waarop het toewijdingsgebed staat afgedrukt. Het is de bedoeling dat dit laatste op 31 december of 1 januari in de verschillende parochiekerken wordt gebeden, maar ook in de gezinnen en de kloosters.

Het afgelopen jaar is voor de Kerk in Haarlem getekend geweest door intensieve besprekingen rond herstructurering en reorganisatie. De acht dekenaten worden teruggebracht tot drie en de samenwerking in regio’s begint gestalte te krijgen. Nu het structurele proces z’n voltooiing nadert komt bij velen het verlangen op om de aandacht te verleggen naar de ‘binnenkant’, naar inhoud, missie, evangelisatie en maatschappelijke presentie.

De toewijding in Heiloo wordt voorafgegaan door een eucharistieviering in de grote kapel, aanvang 15.00 uur. Deze wordt opgeluisterd door de Miracle City Singers uit Amsterdam. Daarna ontvangen de aanwezige vertegenwoordigers van de parochies een gedachteniskaars. In lichtprocessie gaat het vervolgens naar de Put, waar de eigenlijke toewijding plaatsvindt.

Voor deze bijzondere viering zijn alle parochies uitgenodigd.

Hieronder volgt de brief van Mgr. Punt aan de pastoraal werkenden en besturen van de parochies in het bisdom Haarlem.

Aan de pastoraal werkenden en besturen
van de parochies in het bisdom Haarlem

Beste broeders en zusters,13 december 2006

Zondag 1 januari 2007, feest van Maria’s Moederschap en Wereldvredesdag, wil ik samen met de hulpbisschop ons bisdom onder de bijzondere bescherming stellen van Maria, Moeder van God en Moeder van mensen. We zullen dat doen in een plechtige viering in het heiligdom ‘Onze Lieve Vrouw ter Nood’, waarvoor ik u van harte uitnodig en uw medewerking vraag.

Het afgelopen jaar is getekend geweest door intensieve besprekingen rond herstructurering en reorganisatie. Nu dit alles geleidelijk z’n voltooiing nadert komt bij velen – en ook bij mij - steeds sterker het verlangen op om onze aandacht te verleggen naar de ‘binnenkant’, naar inhoud, missie, evangelisatie, maatschappelijke presentie. Ook de toestand van de wereld om ons heen vraagt hierom.

Natuurlijk, er wordt al heel veel gedaan overal in ons diocees, maar tegelijk merken we zo vaak dat missionair élan niet allereerst onze prestátie is, maar een geschenk, een charisma. Is het teveel als ik zeg dat we ten diepste wachten op een nieuwe doop in de Geest? De kerk van het begin kon alleen daardoor tot leven komen en de wereld van die tijd tegemoet treden. Het was de vrucht van geloof en van gebed van de leerlingen, “samen met Maria, de Moeder van Jezus”.

Wat toen gebeurde, kan nog steeds. Maria vervult hierbij een sleutelrol. Waar zij spreekt, zoals eens in Cana, doet de Heer wonderen. Waar zij is, is ook haar Zoon en de heilige Geest.
Met de toewijding aan Maria, op de drempel van het nieuwe jaar, wil ik onze parochies, de priesters en diakens, pastoraal werkers en religieuzen, catechisten en vrijwilligers, gezinnen en alleenstaanden, jongeren en ouderen, kortom ons allemaal, toevertrouwen aan de bescherming en voorspraak van de Moeder van de Kerk. Ik wil dat graag doen met allen die samen de kerk van Haarlem vormen, en hoop dat we daarin echte verbondenheid mogen ervaren.

Wat ik u daarom vraag is dit. Wilt u op een manier die bij u past meewerken aan deze uitnodiging?
U kunt dit doen door uw parochianen op te roepen naar de eucharistieviering en aansluitende toewijdingplechtigheid te komen op 1 januari om 15 uur in het bedevaartsoord van Heiloo.
Voor iedere parochie, die met een afvaardiging (bestuur, een gezin, wie dan ook) aanwezig is, is een kaars van verbondenheid gemaakt, om het Licht van Christus, vertrouwen en vrede, het bisdom in te dragen. Na afloop is er alle gelegenheid elkaar te ontmoeten.
Ik zou het daarnaast zeer op prijs stellen als u ook in uw eigen viering op Nieuwjaar, of Oudejaar daaraan voorafgaand, deze toewijding een plaats wilt geven. Voor die tijd ontvangt u 100 mooie kaarten met het toewijdinggebed voor uw parochie. Als u meer kaarten wilt ontvangen, zijn ze tussen kerst en nieuwjaar gratis af te halen bij het klooster van het bedevaartsoord, Hoogeweg 65 te Heiloo, of bij het bisdom, Kruisweg 69, Haarlem, zolang de voorraad strekt. Ook kunt u alle informatie op de website: www.bisdomhaarlem.nl vinden.

Maria boezemt niet alleen vertrouwen in, ze is een bijna universele icoon van vrede.
Vrede die onze gewonde wereld en ook wijzelf zo hard nodig hebben.
Haar uitnodiging om onze hoop op Jezus te stellen, de troost en heling die velen in de ontmoeting met haar ontvangen, bescherming en zegen voor het nieuwe jaar, dat alles wil ik op 1 januari graag met u en de gelovigen van ons bisdom delen. Mag ik op u rekenen?

Bisschop Jozef Punt

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: