125 jaar Stille Omgang met vernieuwd jongerenprogramma

1 maart 2006

Op 18 maart 2006 wordt flink uitgepakt tijdens het jongerenprogramma van de Stille Omgang. En dat mag ook wel: de Stille Omgang wordt namelijk voor de 125e keer gelopen. Maarten Elsenburg, voorzitter van het gezelschap van de Stille Omgang: "In deze lawaaiige en snelle tijd is het toch fantastisch dat je iets kunt herdenken, waarvan gebed in stilte de kern vormt en dat zelfs in Amsterdam!!”

‘Wereldjongerendagen in Amsterdam’

Elsenburg vatte het idee op om het jongerenprogramma van de Stille Omgang te vernieuwen. Dit nadat hij de enthousiaste beelden had gezien van de succesvolle Wereldjongerendagen van afgelopen zomer in Keulen en de katholieke jongerendag op 27 november jl. in Nieuwegein. "Dit moet ook kunnen in Amsterdam," dacht hij. Daarom gaf hij ruimte aan een groep enthousiaste jongeren om hun eigen programma samen te stellen. Hierbij zijn ook de RKJ Amsterdam, die het jongerenprogramma tot vorig jaar organiseerde, en het jongerenpastoraat van het bisdom Haarlem betrokken. Elsenburg: "Ik ben onder de indruk van het enthousiasme van het jongerencomité. Ze gaan zonder vooroordeel, gedreven en met een fris geloof eigentijds aan de slag.”

Afwisselend

Het jongerenprogramma wordt een goede voorbereiding op het lopen van de Stille Omgang: nog nooit is het zo aantrekkelijk geweest de Stille Omgang te lopen! Er is swingende gospel van de Miracle City Singers, een indrukwekkende mime-voorstelling van Gert van de Vijver, een eigentijdse multimediale clip over het Mirakel van Amsterdam, de jonge priester Lars Peetam over 'een kerk met open deuren', en nog meer. Afwisselend zal het zeker zijn!

Eucharistieviering met kardinaal Simonis

Vanaf 19:00 uur is de Sint Nicolaaskerk open (tegenover A'dam CS), alwaar om 19:30 uur een Eucharistieviering voor jongeren begint. Niemand minder dan kardinaal Simonis zal in deze viering voorgaan. Aansluitend gaat het programma verder in de Doopsgezinde Kerk (Singel 454, naast De Krijtberg). Na het lopen van de Stille Omgang rond middernacht, wordt daar ook afgesloten met een traditioneel kopje warme chocolademelk. Het programma is afgelopen rond 2.00 uur. De entree is slechts 5 euro.

Overnachting en info

Heb je overnachting nodig of wil je groepsvervoer regelen? De organisatie komt je tegemoet. Kijk op de website voor de mogelijkheden. Meer info op www.stille-omgang.nl/jongeren, bel 06-33736985 (Alies) of neem contact op met het jongerenpastoraat van het bisdom Haarlem 023-5112635.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: