Zusters namen poolshoogte in Heiloo

2 augustus 2006

De zusters die vanaf eind volgende week hun intrek zullen nemen in het vroegere klooster van de zusters "Juliaantjes" in Heiloo, zijn dinsdag al een kijkje komen nemen. Ze werden ontvangen door hulpbisschop mgr.J. van Burgsteden en rector M.Wagemaker van het heiligdom. Ook maakten ze kennis met een aantal vrijwilligers die betrokken zijn bij het Maria-heiligdom, en met enkele leden van een jongerengroep die de komst van de zusters mede heeft voorbereid. De verbouwingswerkzaamheden waren intussen nog in volle gang.

Foto: Bisdom Haarlem
Op zaterdag 12 augustus zullen drie zusters van de congregatie van het Mensgeworden Woord op feestelijke wijze hun intrek nemen in het Julianaklooster bij het bedevaartsoord in Heiloo. Met de komst van de zusters wordt een verdere stap gezet in de opbouw van het missionaire en geestelijke centrum dat “Heiloo” hoopt te worden voor met name jongeren en jonge gezinnen. Om elf uur is er een plechtige eucharistieviering in de grote kapel, opgedragen door mgr. Punt in concelebratie met onder andere de hulpbisschop en de bisschop van Roermond, mgr. Wiertz, in wiens bisdom de zusters ook een huis hebben.

Aansluitend is er gelegenheid om tijdens een informele receptie kennis te maken met de zusters, het Julianaklooster in opbouw te bezichtigen en zich te laten informeren over de plannen en de mogelijkheden van “Heiloo”. Voor de kinderen zal er een kinderkermis op het terrein georganiseerd worden. De zusters verzorgen om 16.00 uur de viering van de Vesper in de Genadekapel waarmee de dag besloten wordt.

De communiteit in Heiloo staat onder leiding van zr. Maria del Milagro, afkomstig uit Argentinië, en bestaat verder uit zr. Marie de Montfort, ook een Argentijnse en zr. Maria Turris Davidica, afkomstig uit Den Helder.

Het diocesaan heiligdom Onze Lieve Vrouw ter Nood is het grootste bedevaartsoord in Noord-Nederland. Zijn historie gaat zeker zes eeuwen terug. Om de groeiende stroom pelgrims in Heiloo gastvrij te kunnen blijven ontvangen zullen de zusters van het Mensgeworden Woord door hun gebedsleven en apostolaat de inspanningen van vele vrijwilligers komen versterken. Eerder (tot begin jaren tachtig) waren de paters Montfortanen en de Kleine Zusters van Charles de Foucauld aan het heiligdom verbonden.

De congregatie van het Mensgeworden Woord is nog jong. Haar wortels liggen in Argentinië. In nog geen twintig jaar tijd is ze uitgegroeid tot een internationale beweging met zowel een mannen- als vrouwentak, actief en contemplatief. Algemeen overste van de congregatie is de Nederlandse zuster Anima Christi van Eijk, die op 12 augustus ook in Heiloo zal zijn. De congregatie legt zich toe op het meetrekken met jongeren en het actief bevorderen van ontmoeting en begrip tussen kerk en samenleving. De zusters in Heiloo zullen vanuit hun kloosterleven eigen activiteiten ondernemen gericht op jongeren en hun medewerking verlenen aan programma’s, ontmoetingen en activiteiten georganiseerd door derden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: