Pinksteren 2006

8 juni 2006

Nadrukkelijk stond Pinksteren dit jaar in het teken van het H.Vormsel, het sacrament bij uitstek waarin de H.Geest wordt uitgestort. Op zaterdag vond, voor het eerst, in de kathedraal een grote vormselviering plaats. Een veertigtal gelovigen, volwassenen en kinderen, ontvingen tijdens een gebedsdienst van Vormheer Mgr. Punt het H.Vormsel. Het is de bedoeling dat in de komende jaren de toediening van het Vormsel steeds meer geconcentreerd zal worden in een aantal grotere (woord-) diensten. Daarmee sluit Haarlem aan bij een praktijk die in grote delen van de Wereldkerk reeds tientallen jaren gemeengoed is.

Foto's: Steef Pardoen en Bisdom Haarlem
Klik op de illustratie voor een fotoreportage
van zaterdagavond door Steef Pardoen
en van zondag door Bisdom Haarlem.

Zondag was er eveneens in de kathedraal de plechtige viering van het Hoogfeest van Pinksteren. Het was deze vierde juni de veertigste wijdingsdag van acht priesters in ons bisdom. Vandaar, dat mgr. Punt aan het begin van de eucharistieviering plebaan Hein Jan van Ogtrop (en zijn klas) gelukwenste. De feestpredikatie werd verzorgd door mgr. J.Stam, oud-deken van Amsterdam. Tijdens de feestelijke plechtigheid werd een volwassen parochiaan (geboren in 1966) gedoopt door de plebaan en gevormd door de bisschop.

Op Pinkstermaandag diende mgr. Punt het H.Vormsel toe in de Engelstalige parochie Blessed Trinity in Amsterdam.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: