Pauline Jaricot-vrijwilligersprijs in bisdom Haarlem 9 januari 2006

Pauline Jaricot-Onderscheiding voor vrijwilligers
De bronzen plak is ontworpen door de kunstenares Sigrid van Rheden. De beeldzijde toont een jonge Pauline Jaricot tegen de achtergrond van het 19e eeuws Lyon, waar haar familie een bloeiende zijde-industrie dreef.
Mevrouw M.J. de Goede (73) uit Huizen (NH) heeft op zondag 8 januari uit handen van Missio-vertegenwoordiger Werend Griffioen de Pauline Jaricot-Onderscheiding voor vrijwilligers gekregen. De feestelijke uitreiking viel samen met de sterfdag van de naamgeefster van de onderscheiding.

Ruim zestig jaar is mevrouw De Goede als missievrijwilligster in haar parochie actief, als jonge zelatrice al in de oorlogsjaren voor de Pauselijke Missiewerken, later als lid van de MOV-groep van de Sint-Vitus/Thomasparochie en verkoopster van de Missie Zendingskalender. Afnemende gezondheid dwingt haar nu om hiermee te stoppen. Bij de plechtige uitreiking bij haar thuis waren bestuursleden en leden van de MOV-groep van haar parochie aanwezig.

Met de onderscheiding betuigt het bestuur van Missio haar - mede namens het bisdom Haarlem - zijn erkentelijkheid. Mevrouw De Goede slaagde er telkens in om haar medeparochianen warm te krijgen voor talrijke missie-acties, en wist daarvoor in ruime mate de nodige gelden op te halen.

De onderscheiding bestaat uit een diploma en een bronzen plak met het portret van de Française Pauline Jaricot (1799-1862). Liefde voor haar broer die missionaris was ontstak in haar het missievuur. Ze legde de basis voor ondersteuning van de missie door gewone parochianen. In 1922 kreeg haar werk het predikaat ‘pauselijk’.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: