Thema-avond microkrediet

3 oktober 2006

Leden van MOV groepen en PCI besturen kunnen zich op donderdagavond 12 oktober laten informeren over het fenomeen Microkrediet. Deze avond is georganiseerd door het missiesecretariaat i.s.m. de diocesane werkgroep Haarlem/Homa Bay. Een speciale bijdrage wordt geleverd door Oikocredit én gasten uit Kenia.

2005 was het VN jaar van Microkrediet. Velen hebben via de media, en zeker ook door de inzet van prinses Maxima, wel iets hiervan meegekregen. Maar wat het precies inhoudt en betekent weten nog veel mensen niet, laat staan wat ze er zelf mee kunnen.

Oikocredit

In 1975 opgericht vanwege een oproep van geëngageerde jongeren tijdens de assemblee van de Wereldraad van Kerken in 1968 om het beleggingsbeleid van de kerken te baseren op de boodschap van het evangelie. Bovendien deden de kerken in “de derde wereld” een beroep op de rijke kerken in de westerse wereld om hun welvaart te delen. Niet via giften, maar via leningen aan projecten in het Zuiden. Oikocredit vertelt hoe het werkt en hoe onze naasten ver weg onze hulp goed kunnen gebruiken: niet als aalmoes, maar als welkome aanvulling op hun eigen werkkracht.

De gasten

Speciale gasten zijn mevrouw Eunita Majiwa en de heer Fred Ochieng. Een aantal MOV groepen kennen Eunita nog als coördinator van het vrouwenkredietprogramma Labalu in het bisdom Homa-Bay in Kenia. Nu is zij oprichtster van het kredietprogramma RISE en samen met Fred, projectmanager van RISE, vertelt ze vanuit de eigen ervaringen hoe mensen met een kleine lening een menswaardig bestaan kunnen opbouwen. Vaak niet eens voor zichzelf, maar vooral voor de volgende generatie, voor hun kinderen.

De avond vindt plaats in de grote zaal aan de Kruisweg 69 in Haarlem en begint om 19.45 uur.

Aanmelden kan telefonisch: 023 - 511 26 00 of per e-mail: missiesecretariaat@bisdomhaarlem.nl.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: