Nieuw tienerprogramma in Haarlemse parochies

12 oktober 2006

In Haarlem gaat deze week een nieuw initiatief voor tieners van start: LifeTeen. LifeTeen is een tienerprogramma dat overgewaaid is uit Amerika, waar het grote populariteit kent. Het wil de eucharistie en Jezus voor jongeren meer toegankelijk maken. Het programma bestaat elke keer uit een Mis met moderne muziek, een inleiding met wat meer verdieping en tijd voor gezelligheid. Het bestond al wat langer in het bisdom Roermond, en gaat nu ook in Haarlem van start.

Weinig interesse

LifeTeen was oorspronkelijk een persoonlijk initiatief van pastoor Dale Fushek, een parochiepriester uit Phoenix. In de jaren tachtig gaf hij godsdienst op een middelbare school. De jongeren waaraan hij lesgaf toonden weinig interesse, behalve één jongen, die echt actief zijn lessen volgde.

Echte liefde

Enkele jaren nadat die jongen afgestudeerd was, hoorde pastoor Fushek via zijn ouders dat de jongen uit de katholieke kerk was gestapt. Dit verwonderde hem en hij vroeg aan de jongen waarom hij weg was gegaan. De jongen antwoordde dat hij naar de protestantse kerk was overgestapt omdat hij daar veel meer liefde voelde. Echte liefde, die hij in al die katholieke jaren nooit gevoeld had.

Nieuw jasje

Na deze ervaring besloot pastoor Fushek de dingen op een andere manier te gaan aanpakken en zo is LifeTeen ontstaan. Het basisidee is dat aan de structuur en de inhoud van de eucharistieviering niet wordt geknoeid, maar dat alles eromheen in een nieuw, jong jasje wordt gestoken. Op deze manier kunnen de tieners met leeftijdsgenoten de Mis op een nieuwe en aantrekkelijke manier ervaren en zo (opnieuw) kennismaken met de rijkdom van de katholieke kerk.

Haarlem

Op zondag 15 oktober is de aftrap van LifeTeen in Haarlem. Het programma duurt van 18.15 tot 21.00u en vindt plaats in de St. Jan de Doperkerk aan de Amsterdamstraat te Haarlem. Er zal een LifeTeenMis (eucharistieviering & band) zijn, en een LifeNight (programma voor tieners). De LifeNight is voor tieners van de middelbare school (12-17jaar), groep 8-ers zijn ook al welkom.

Iedereen is welkom!

Terwijl tieners zich vermaken in de LifeNight, krijgen jongeren en ouders wat fris of een kop koffie aangeboden.

Voor meer informatie kun je mailen naar Janet Krikken: janet@lifeteen-haarlem.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: