Voor het eerst in Nederland

Bisdom Haarlem presenteert “Theologie van het lichaam”

16 mei 2006

De afdeling huwelijk en gezin van het bisdom Haarlem zal dit najaar een seminar van 3 zaterdagen organiseren waarin de “theologie van het lichaam”, zoals ook behandeld tijdens het recente congres Amare l’Amore Umano over de nalatenschap van Paus Johannes Paulus II, centraal zal staan. Het is de eerste keer dat deze materie in Nederland professioneel wordt gepresenteerd.

Johannes Paulus II gaf de Kerk door zijn inzichten een essentiële "uitbreiding" van de visie op de mens. Op de eerste plaats is de mens beeld van God omdat hij een vrije wil heeft en gemaakt en geroepen is voor de liefde. Maar daarnaast kan hij deze roeping niet beleven als hij niet ook beeld van God is in het gemeenschap-zijn. De mens is speciaal beeld van God in zijn man-vrouw zijn, in het huwelijk dus. En dat beeld komt het meest tot zijn recht in de huwelijkse eenwording: doorheen de seksualiteit.

Deze en vele andere behartenwaardige punten zullen inzichtelijk gemaakt worden. Docenten zijn Drs. L. van Aken-de Graaf en Drs. S. van Aken, beiden geschoold aan de Universiteit van Lateranen in Rome, en als docent verbonden aan het opleidingscentrum De Tiltenberg. Het seminar is breed toegankelijk en door het vernieuwende karakter van de inhoud geschikt voor zowel professionele werkers binnen de kerk alsmede voor niet-theologisch geschoolde geinteresseerden. Indien met goed gevolg aan de eindopdracht wordt deelgenomen, zal deelname worden beloond met 1 studie credit (geldig voor alle opleidingen binnen de Tiltenberg) en een certificaat. Exacte data zijn 30 sept, 11 nov. en 2 dec. Inschrijving is mogelijk via emailadres huwelijkengezin@bisdomhaarlem.nl en binnenkort via de site www.hoeksteen.org. Aan de deelname zijn kosten verbonden, de hoogte daarvan is nog niet bekend.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: