“Van de hak op de tak”

19 april 2006

Eens per jaar vindt er in de katholieke St. Bavo kathedraal te Haarlem een groot evenement voor jongeren van 12-13 jaar plaats: de Bavodag. Deze dag, dit jaar voor de veertiende keer op rij georganiseerd, trekt steevast zo’n 1500 jongeren en hun begeleiders, afkomstig uit het hele bisdom Haarlem. De St. Bavo staat deze dag werkelijk open voor jongeren.

Illustraties: www.bavodag.nl

De Kerk heeft ook jongeren in deze tijd wat te bieden, ze wil hun taal spreken en er is ruimte voor wat hen bezighoudt. Bavodag is ontwikkeld in het bisdom Haarlem, maar inmiddels is het concept al door een aantal andere bisdommen overgenomen.
Dit jaar kent Bavodag het thema: ‘Van de hak op de tak’. Op hele diverse, creatieve en speelse manieren is het thema door het hele programma is terug te vinden.

Bavodag begint om tien uur met een spectaculaire opening, waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘live’muziek, vuurwerk en abseilers. Om kwart over drie is de gezamenlijke afsluiting.

In de tijd tussen opening en slot werken de jongeren volgens een - per groep(en) verschillend - schema een aantal onderdelen af. Deze onderdelen zijn:
  • een spelcircuit in de kerk. In de diverse kapellen van de kerk staan allemaal spelen en spelletjes opgesteld die de jongeren in kleine groepen kunnen spelen. o.a. kopspijkeren, rivercrossing, muziek maken op houten percussie-instrumenten, stokvangen, ‘zet een boom op met…’ (gesprekkenronde).
    Ook is er de stiltekapel, waar jongeren even een kaarsje kunnen opsteken op wat gedachten/gebeden kwijt kunnen.
  • een spelcircuit in een nabijgelegen school. Deze spellen zijn wat groter dan die in de kerk. Met (soms) grote attributen zoals een grote bal of een grote parachute worden spelletjes gedaan die vragen om samenwerking en rekening houden met elkaar. In deze school wordt ook in grote groepen een dans ingestudeerd.
  • Theatergroep "Hare Majesteit" brengt een interactief theaterprogramma dat humoristisch is en goed binnen het thema van Bavodag past.
  • De torens en gewelven van de Bavo kunnen worden beklommen. Hier kan men de boom in, en boven volgt een ontmoeting met de heilige Bavo, die zich als kluizenaar ooit in een holle boom had teruggetrokken. Over de gewelven van de Bavo gaat de tocht verder, door verschillende soorten bossen.

Achtergrondinformatie

De Bavodag is bedoeld voor alle jongeren van 12 en 13 jaar uit het bisdom Haarlem die dit jaar het heilig Sacrament van het Vormsel ontvangen. Ze ontvangen dit Sacrament niet op Bavodag, maar in hun eigen parochie, in een viering waarin de bisschop of één van zijn helpers aanwezig is.

Wat is het Vormsel? Het Vormsel hoort bij het Doopsel. Het is onderdeel van de opname in de kerk. Bij de doop zijn de meesten nog te klein om zich er iets van te herinneren, maar als ze gevormd worden, op 12/13 - jarige leeftijd, kunnen ze er goed over meepraten. Ze zullen vanaf dat moment in het leven steeds meer hun eigen weg gaan kiezen.
Bij de toediening van het heilig Vormsel worden ze volwassen leden van de katholieke kerk. We bidden dat de Geest van God hen de kracht mag geven die ze in hun leven nodig zullen hebben, opdat het goede in hen naar boven zal komen en ze gelukkig zullen worden.

“Van de hak op de tak” ... waarom dit thema?

In dit thema draait het om bomen. Je kunt het leven van een mens vergelijken met een boom. Een pasgeboren kind wordt wel eens een ‘nieuwe loot aan de stam’ genoemd; aan de stamboom van de familie groeit een nieuw takje. Meteen is dan te zien hoe een mens vanaf de geboorte verbonden is met andere mensen, en waar zijn wortels liggen. Vervolgens groeit een mens zelf, misschien wordt het wel een ‘boom van een mens’, maar in elk geval hopen we van elk mens dat hij of zij volop zal kunnen groeien en tot bloei zal kunnen komen. Dat zijn of haar leven goede vrucht zal dragen.
Als je het leven van een mens beziet als een boom die groeit, dan suggereert dat een mooie gelijkmatige ontwikkeling. Zo gaat het natuurlijk niet altijd, en het wordt zeker ook niet zo ervaren. Groei en ontwikkeling gaat af en toe, met horten en stoten. Voor jongeren van 12-13 jaar, op de drempel van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, is dat zeker zo. Er is van alles in verandering, in hun omgeving, in hun lichaam. In hun groei naar volwassenheid vraagt er van alles om hun aandacht, school en toekomst, uitgaan en (voor het eerst) verliefd worden. De relatie met de ouders verandert, gaat soms gepaard met problemen. Ook de vraag naar de zin van het leven, meer specifiek de vraag naar wat het moet gaan worden met hun eigen leven, kan een belangrijke rol spelen. Al deze dingen vragen hun aandacht; soms speelt het ene meer, en dan weer het andere. Het gaat vaak ‘van de hak op de tak’, in een samenleving waarin ook steeds sneller ‘gezapt’ wordt van het ene thema naar het andere.

Meer info

Interesse? Vragen? Bellen kan altijd, langskomen op Bavodag zelf natuurlijk ook!
Zie ook de eigen website van Bavodag www.bavodag.nl.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: