Per 2007 één faculteit voor de katholieke theologie in Nederland

Fusie Universiteit van Tilburg en Katholieke Theologische Universiteit Utrecht

9 mei 2006

De Universiteit van Tilburg en de Katholieke Theologische Universiteit gaan per 1 juli een juridische fusie aan. Als gevolg daarvan zal er in Nederland vanaf 2007 nog slechts één faculteit voor de katholieke theologie zijn waar de opleiding tot het kerkelijk ambt verzorgd wordt. Dat is overeengekomen tussen de Nederlandse Bisschoppenconferentie en de bestuurders van de twee betrokken instellingen.

De Nederlandse Bisschoppenconferentie, de Katholieke Theologische Universiteit en de Universiteit van Tilburg hebben dinsdag 9 mei het convenant ondertekend waarin de overeenstemming tussen de drie partijen is opgenomen. Met ingang van 1 januari 2007 zal een nieuwe Faculteit Katholieke Theologie worden opgericht, deel uitmakend van de Universiteit van Tilburg. De faculteit zal op twee locaties worden gevestigd, de hoofdvestiging is in Utrecht, onderwijs en onderzoek vinden tevens plaats op de locatie Tilburg. De kanselier van de Faculteit Katholieke Theologie is de aartsbisschop van Utrecht.

De bisschoppen en de betrokken universiteiten hebben tot de fusie besloten in de verwachting dat deze krachtenbundeling zal leiden tot een aanbod van onderwijs en onderzoek op het gebied van de katholieke theologie in Nederland dat zowel voor het kerkelijk leven als voor de wetenschap van belang is. Het doel van de nieuwe faculteit is om te voorzien in een academische opleiding op hoog niveau ten behoeve van ambten en functies waaraan een zogenoemde kerkelijke zending dan wel kerkelijke akkoordverklaring is verbonden. Ook zal er wetenschappelijk onderzoek plaatsvinden op de vakgebieden van de faculteit.

Omdat deze facultaire opleiding tot bijvoorbeeld het priesterambt een opleiding is waarvoor een kerkelijke zending of een kerkelijke akkoordverklaring is vereist, is de zogeheten Apostolische Constitutie Sapientia Christiana van toepassing. Deze constitutie is niet van toepassing op de overige opleidingen op theologisch gebied aan de Universiteit van Tilburg en Katholieke Theologische Universiteit Utrecht. Deze overige opleidingen worden dan ook niet in de nieuwe faculteit ondergebracht, maar in een departement van de Faculteit Geesteswetenschappen. In deze nieuwe faculteit van de Universiteit van Tilburg zullen de faculteiten Wijsbegeerte, Communicatie & Cultuur en Theologie en Religiestudies ondergebracht worden.

Het bisdom Haarlem onderhoudt voor de wetenschappelijke theologische vorming vooral contact met Utrecht, en daarnaast natuurlijk met de HBO-opleiding van Fontys in Amsterdam. (SRKK/bisdom haarlem)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: