Nieuwe dekenale cursus gaat eind september van start

Eerste exemplaar cursusboek Een jaar lang op reis in het Land van Geloven uitgereikt

8 september 2006

Meer info

Wie meer informatie wil over de cursus Een jaar lang op reis in het Land van Geloven kan contact opnemen met zijn eigen dekenaat. In de meeste dekenaten is de cursus inmiddels vol, maar op enkele locaties zijn nog één of twee plaatsen beschikbaar.
Donderdagochtend, 7 september, is het eerste exemplaar van het cursusboek van de nieuwe dekenale cursus Een jaar lang op reis door het Land van Geloven aangeboden scheidend vicaris G. Hendriks. De cursus wil mensen hun geloof laten verdiepen door zelf actief aan de slag te gaan met een aantal elementen van het geestelijk leven. Dekenaal medewerkers Marcel Elsenaar en Loet Swart waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van de cursus.

“Op dit moment is het spannend,” vertelt Loet Swart. “Wij hebben een belangrijke etappe afgerond met de aanbieding van het eerste exemplaar van het cursusboek. Tegelijk vonden in de dekenaten nog de laatste kennismakingsgesprekken met kandidaat-cursisten plaats. Op 14 september was de aftrap in Hoorn. De andere dekenaten starten in de twee weken daarna.” Er was veel belangstelling voor de cursus: “Op een aantal plaatsen waren zelfs al heel snel voldoende aanmeldingen en moesten mensen op een wachtlijst geplaatst worden. Op vrijwel alle locaties is de cursus vol,” aldus Loet.

V.l.n.r. auteurs Loet Swart en Marcel Elsenaar,
Ab Planken en scheidend vicaris G. Hendriks.

Reis­be­stem­mingen

Niet alleen ziet het cursusmateriaal er prachtig uit, ook inhoudelijk spreekt het aan. De cursisten worden letterlijk meegenomen naar een aantal ‘bestemmingen’ in het Land van Geloven, zoals ‘de opgraving van de grondwoorden’, de ‘krochten van het zoeken naar waarheid’ en ‘het plein van de ontmoetingen’. Gevraagd naar zijn eigen favoriete bestemming twijfelt Marcel: “De vallei van de verhalen of het dal van diepe duisternis. Dat laatste klinkt misschien wat vreemd, maar ik weet dat het een heel essentieel deel van ons geestelijk leven is om juist in die duisternis het licht te vinden met elkaar. In een presentatie voor de migrantenparochies van Amsterdam hebben we daar een goed gesprek over gehad. Men had de indruk dat we het vooral over de moeilijke, vervelende kant van de crisis in het leven wilden hebben, met zware teksten. Daar viel de term ‘Ritme van de Hoop’. Door dat gesprek hebben we uiteindelijk ook Pasen aan de orde gesteld in deze bestemming.”

Marcel en Loet hebben hun deel van de reis nu afgerond en anderen gaan meedoen, hun eigen reis maken. Dat is natuurlijk een grote, spannende stap. Loet: “De cursisten gaan het materiaal nu beproeven. Wij hopen dat we daaruit weer kunnen leren en de cursus voor de toekomst kunnen perfectioneren. Wij zullen in Samen Kerk het komend jaar in ieder geval regelmatig verslag doen!” (MdZ)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: