Erekanunnik Cornel overleden

30 november 2006

Erekanunnik en oud-pastoor Willebrordus Joseph Cornel is op woensdag 29 november 2006 overleden in Haarlem.
Wil Cornel werd geboren op 15 maart 1919 in Harlingen en op 23 juli 1944 tot priester van het bisdom Utrecht gewijd. Hij was achtereenvolgens kapelaan in Beltrum (1945) en kapelaan te Huizum (1946), kapelaan te Bussum, H.Hart van Jezus (1949) en kapelaan te Amsterdam, H.Agnes (1961).

Vervolgens werd hij op 20 januari 1966 pastoor van de H.Pastoor van Ars parochie te Haarlem waar hij tot zijn emeritaat op 3 juni 2001 is gebleven. Hij was vanaf 1 september 1987 lid van het Consultorencollege en het Kathedraal Kapittel van het bisdom Haarlem en vanaf 16 februari 1998 ere-kanunnik van het Kathedraal Kapittel. Op 29 april 1985 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Pastoor Cornel was van afkomst een Fries. Vandaar studeerde hij aan de Seminaries van het Aartsbisdom Utrecht en werd hij in juli 1944 door Aartsbisschop De Jong tot priester gewijd. Door de oorlogssituatie van dat moment kon hij nog geen benoeming in een parochie krijgen en woonde hij bij zijn ouders in Harlingen. Hij assisteerde waar nodig was en hij heeft als pastor vooral veel betekend voor de vele vluchtelingen uit Limburg en de Betuwe, die in de oorlogsjaren 1944-1945 in Friesland verbleven. In zijn kapelaans-jaren heeft hij vooral grote aandacht gegeven aan de verschillende jeugdorganisaties die na de oorlog weer overvloedig werden opgericht.

In 1949 werd hij kapelaan in Bussum en daardoor werd hij in februari 1956 priester van het bisdom Haarlem bij de herindeling van de bisdommen. Vele jaren is hij de gelukkige pastoor geweest van de Pastoor-van-Arsparochie in Haarlem, een nieuwe parochie in een nieuwe wijk. Samen met zijn toenmalige kapelaan A. Goedhart wist hij hier een in vele opzichten bloeiend parochieleven te ontwikkelen. Samen reisden zij ook meerdere malen naar Ars om zich daar te laten inspireren.
Pastoor Cornel was een diep gelovig mens, die de vernieuwende ontwikkelingen altijd goed wist op te pakken en er op zijn heel eigen manier mee omging. Hij wist ook van zijn pastorie een gezellig en gastvrij huis te maken. Lange tijd mocht hij zich verheugen in een goede gezondheid, maar toen het de laatste jaren minder werd heeft hij ook een voorbeeld gegeven van gelovige aanvaarding. Hij had grote steun aan zijn trouwe huisgenote Zuster Dionysia die voor hem zorgde. Moge hij opgenomen zijn in de Vrede en de Vreugde van de Heer.

Maandag 4 december is om 10.00 uur de Plechtige Eucharistie ten afscheid in de Kerk van de H.Pastoor van Ars, Kromhoutlaan 12 te Haarlem. Daarna zal hij om 12.00 uur begraven worden op de Begraafplaats aan de Herfstlaan te Heemstede.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: