Heerhugowaardse kunstschilder portretteert overleden paus 5 september 2005

De in Heerhugowaard wonende kunstschilder Rien van Holland (75 jr.) wist zich al lange tijd geboeid door de persoonlijkheid en bijzondere uitstraling van Paus Johannes Paulus II, die op 2 april van dit jaar overleed.

Als in een doorgaande vlaag van inspiratie schilderde Rien van Holland nadien in olieverf een 14-tal portretten van de overleden paus in verschillende markante omstandigheden.

Illustraties: Rien van Holland

Deze met grote passie tot stand gekomen collectie ziet Rien van Holland het liefst gepresenteerd in gebouwen, zoals kerken - parochiezalen - ontmoetingsruimtes e.d. Juist daar komt de passie voor de overleden paus het best tot zijn recht.

Rien van Holland zou geen Heerhugowaarder zijn, wanneer hij zijn eerste presentatie niet in Heerhugowaard zou hebben ondergebracht. Momenteel is de hele serie te zien tegen de achterwand van de H. Dionysiuskerk. Dezelfde kerk, waarin ook Rien van Holland's werkstuk ‘In den Beginne ...’ is ondergebracht, dat hij destijds maakte in het kader van een kunst-wedstrijd van het bisdom Roermond.

Parochies in het bisdom Haarlem en andere instellingen of particulieren die belangstelling hebben, kunnen zich rechtstreeks wenden tot Rien van Holland, Berckheidelaan 13, 1701 VE Heerhugowaard, tel. 072 - 571 45 98.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: