Mgr. Punt in gebedsdienst met medewerkers:
‘Voor Paus had Nederland iets bijzonders’
4 april 2005

Paus Johannes Paulus II
Karol Józef Wojtyla
* 18 mei 1920
+ 2 april 2005

“Hij heeft ooit gezegd: ‘Ik word geconsumeerd door de jeugd’ en dat is heel precies zo: hij was een paus die zichzelf heeft laten consumeren. Hij is opgeteerd voor de Kerk. Hij heeft van zijn leven een getuigenis gemaakt, een getuigenis van Gods liefde, van de grootheid van de mens en van het leven na de dood. Dat is ook de betekenis van zijn laatste woorden: ik ben gelukkig, jullie moeten ook gelukkig zijn. Hij is in de eeuwige vreugde, en hij hoopt dat wij daar met hem zullen zijn”. Dat zei mgr. Punt maandagochtend tijdens een korte gebedsdienst met zijn medewerkers van het bisdom Haarlem. De bisschop was in de nacht van zondag op maandag teruggekeerd van een bezoek aan Israël.

Hij sprak over de weerstand die de paus soms ondervond: “Je denkt als christen anders omdat je alles ziet in een ander perspectief”. En in dat anders-zijn, heeft hij, aldus de bisschop gedaan wat Christus vroeg aan Petrus: ‘Wanneer je eenmaal tot geloof bent gekomen, versterk dan je broeders’. Hij heeft als opvolger van Petrus ons bisschoppen als broeders versterkt.

De bisschop herinnerde aan het feit dat in de ogen van de Heilige Vader “Nederland ďets bijzonders” heeft. “Een land dat zoveel aan de Kerk gegeven heeft, zoveel priesters en religieuzen, zoveel missionarissen, zoveel inzet, kan niet verloren gaan”, had paus Wojtyla hem tijdens een privé-audiëntie gezegd. De bisschop zei te bidden voor “een paus die zijn lijn voortzet”.

Tot slot bad de bisschop “op voorspraak van onze paus” en tekende hij het condoleanceregister, dat dezer dagen ter tekening openligt in het bisschopshuis. Het bisdom Haarlem neemt negen dagen rouw in acht. Dat houdt onder meer in dat alle officiële afspraken van de bisschop en zijn hulpbisschop komen te vervallen.

Op zaterdag 9 april is er in de kathedrale basiliek van Sint Bavo een pontificale eucharistieviering van het militair ordinariaat en van het bisdom Haarlem: van beide is mgr. Punt bisschop. De plechtigheid waarvoor alle priesters, diakens, pastoraal werk(st)ers en gelovigen zijn uitgenodigd, begint om 11 uur.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: