Vier nieuwe priesters voor Haarlem 20 mei 2005

Vier diakens van het Bisdom Haarlem hopen zaterdag 21 mei de priesterwijding te ontvangen. Mgr. Punt zal dan de handen opleggen aan drie Noord-Hollanders en een Mexicaan. Met deze wijding komt het aantal diocesane wijdelingen van mgr. Punt, sinds 1998, op 26 priesters en 18 permanente diakens.

Pablo Ocampo Dominguez
Foto's: Bisdom Haarlem
Drie van de vier wijdelingen:
Van links naar rechts: Sandor Koppers,
Eric van Teijlingen en Lars Peetam.

De oudste wijdeling is drs. Sandor Koppers, pastoraal werker in Almere. Hij werd geboren in Amsterdam, in 1963. Hij woonde een tijdlang in het oude Willibrordhuis in Amsterdam, vanwaaruit hij theologie studeerde aan de universiteiten van Amsterdam en Utrecht. Na zijn afstuderen werd hij pastoraal werker in Alkmaar, later voor het militair ordinariaat en thans is hij werkzaam in Almere. De laatset twee jaar volgde hij een toeleiding naar het priesterschap via het Grootseminarie in Vogelenzang.

De historicus drs. Eric van Teijlingen werd geboren in Den Haag in 1968 en woonde later in Amsterdam. Hij studeerde geschiedenis in Leiden kwam in het bedrijfsleven en werkte op het ministerie in Den Haag.
Hij raakte betrokken bij de organisatie van bedevaarten, o. a.die naar Kevelaer en Echternach.
Hij volgde zijn priesteropleiding aan het Engelstalige Beda-college voor late Roepingen in Rome, waar hij als gids in de scavi (de necropool onder de Sint Pieter) en als diaken in o.a. de Friezenkerk ten dienste staat van Nederlanders in de Heilige Stad.

Pablo Ocampo Dominguez werd geboren in 1972 in het Mexicaanse Coyuapan. In 1996 kwam hij naar Nederland en begon aan zijn priesteropleiding. Afgelopen jaar volgde hij de in zijn gemeenschap van de Neocatechumenale weg gebruikelijke itinerantie, een stagejaar in het buitenland. Thans is hij werkzaam in Amsterdam-West.

Lars Peetam, de benjamin van het gezelschap, werd geboren in Assendelft in 1979. Na de middelbare school ging hij naar naar Vogelenzang , om te studeren in het Willibrordhuis.Hij kreeg "landelijke" bekendheid met de video "Als God je roept", een film over de Haarlemse priesteropleiding, meer in het bijzonder het Willibrordhuis. Hij liep vorig jaar in Amerika stage, waar hij - in Saint Louis - in het "life teen" werkte, een nieuwe vorm van pastoraal voor jongeren. Loopt thans stage in Haarlem -Oost.

Met de wijdelingen van zaterdag komt het aantal van de in de afgelopen zes jaar door mgr. Punt voor het bisdom Haarlem gewijde priesters op 26, van wie de helft behoort tot de Neo-catechumenale weg. In totaal zijn er 77 diocesane priesters actief in het bisdom: daarmee is de laatste tien jaar het aantal actieve diocesane priesters gelijk gebleven.

De plechtige Eucharistieviering tijdens welke de handoplegging zal plaatsvinden, begint om 10.30 uur in de Kathedrale basiliek van Sint Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: