Haarlemse catecheet nieuwe voorzitter van Katholieke Raad voor Israël 3 januari 2005

Drs. J.F. (Jaap) van der Meij is met ingang van 1 januari 2005 voorzitter van de Katholieke Raad voor Israël (KRI). Kardinaal Simonis heeft hem daartoe op 9 december benoemd. Van der Meij volgt H. J. van Ogtrop, plebaan van de Haarlemse Sint-Bavokathedraal op, sinds 1994 voorzitter van de KRI.

Van der Meij is werkzaam in het dekenaat Haarlem-Beverwijk als staflid catechese en als lid van de diocesane Commissie Beleidsontwikkeling voor de Catechese van het bisdom Haarlem. Hij studeerde systematische theologie in Amsterdam en Utrecht. Zijn onderzoek richtte zich op de veranderingen in de bijbelwetenschappen (exegese) na Auschwitz. Binnen de Rooms-Katholieke Kerk is hij al vele jaren betrokken bij de joods-christelijke dialoog. In 1990-1994 was hij bestuurslid en vervolgens secretaris van de KRI. Sinds 1994 is hij lid van de Sja’ar groep, de studiecommissie van het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Nederland (OJEC).
Persdienst KRI / Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: