Mgr. Punt: “ ‘Heiloo’ krijgt missionaire taak” 18 februari 2005

De bestemming van het voormalige klooster van de zusters Juliaantjes in Heiloo zal missionair zijn. Dat past in het kader van de nota “Nieuwe Tijden, Nieuwe Wegen”, die vorig jaar uitkwam. Dit zei de bisschop van Haarlem, mgr. Punt, in een ontmoeting met enkele verantwoordelijken van pastorale diensten die voor hun activiteiten gebruik zullen gaan maken van de nieuwe faciliteiten in Heiloo. Ook drs. M. Frederiks, secretaris van de Diocesane Commissie voor Regiovorming en Kerkopbouw, was bij deze bijeenkomst aanwezig.

Vrijdagochtend had de hulpbisschop, die onder meer verantwoordelijk is voor de beleidssectoren Jeugd & Jongeren, Missie & Evangelisatie en Huwelijk & Gezin, met de betreffende stafleden de eucharistie gevierd in de kapel van het klooster, als een eerste kennismaking met het pas verworven gebouw, dat een missionair centrum moet worden voor heel Noord-Holland.

Foto's: Bisdom Haarlem
Mgr. Van Burgsteden (links) en mgr. Punt (rechts) bekijken het pand samen met jongerenpastor I. Osterhaus, Lisette van Aken (Huwelijk en Gezin)., Mirjam Borst (Jeugd en Jongeren) en Raphaël Soffner (Missie en Evangelisatie).

In de tuin. Tussen de beide bisschoppen staat drs. M.Frederiks (Regiovorming en Kerkopbouw). Op de achtergrond het processiepark.

Mgr. Punt ziet voor 'Heiloo' een belangrijke plaats in het leven van de Kerk in Haarlem.

Mgr. Punt die met de hulpbisschop en de stafleden het voormalig klooster bezocht, benadrukte dat waar genoemde nota vooral spreekt over de organisatorische aspecten van de Kerk in Haarlem, de missionaire taak met evenveel inzet moet worden uitgevoerd. In dat missionaire veld - van evangelisatie, jongerenwerk en gezinspastoraal, kan en moet Heiloo een centrale rol gaan spelen, aldus de bisschop.

De hulpbisschop verwees naar de aanwezigheid van het hiërarchische en het charismatische aspect in Heiloo in de personen van respectievelijk missionaris/aartsbisschop Sint Willibrord en O.L.Vrouw.

Mgr. Van Burgsteden en pastor Osterhaus bekijken de mogelijkheden.

Ook hartje winter is de tuin van de "Juliaantjes" een lust voor het oog.

De fraaie kapel van het voormalige zusterklooster.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: