“Hands on” ~ Geloofsoverdracht aan tieners 14 april 2005

Er is een nieuw handboek voor kerkelijk tiener- en jongerenwerk verschenen: Hands on. Handreiking voor geloofsoverdracht aan tieners en jongeren. De schrijfster, Judith van Hoof-Borst overhandigde vandaag officieel het eerste exemplaar aan de bisschop van Haarlem, Mgr. Punt en de hulpbisschop, Mgr. van Burgsteden. Laatstgenoemde is voor het bisdom Haarlem verantwoordelijk voor de portefeuille Jeugd & Jongeren.

Foto: Bisdom Haarlem
Mgr. Punt (links) en mgr. Van Burgsteden (tweede van rechts) namen "Hands on" in ontvangst. Tweede van links de schrijfster, daarnaast jongerenpastor Igno Osterhaus en helemaal rechts Mirjam Borst van de diocesane dienst Jeugd en Jongeren.

Aanleiding
De handreiking is ontstaan vanuit de praktijk van het jongerenpastoraat en is vooral een ‘doe’-map. “Er bleek behoefte te zijn aan frisse, praktische en creatieve ideeën om het katholieke geloof op een eigentijdse manier aan tieners en jongeren over te brengen. In gesprekken met vrijwilligers kwam naar boven dat algemene thema’s als ‘normen en waarden’ of ‘zinloos geweld’ wel hun ingang vinden in groepen, maar dat het moeilijker is om met jongeren aan de slag te gaan met de kern van het christelijke geloof” aldus de medewerkers van het jongerenpastoraat van het bisdom. Daarom heeft het bisdom Haarlem Judith van Hoof-Borst gevraagd om ideeën vanuit de praktijk te verzamelen rondom de basisboodschap van het christelijke geloof.

Inhoud
Het eerste deel van de handreiking gaat in op de basisboodschap van het christelijke geloof en hoe we die kunnen overbrengen aan tieners en jongeren. In het tweede en meest uitgebreide deel geeft de schrijfster rondom die basisboodschap allerlei creatieve ideeën en suggesties, van sketches tot knutselopdrachten, van heiligenverhalen tot icebreakers. Deel drie bevat 50 spelletjes en het laatste deel bestaat uit een cd-rom met drie toneelstukjes die met een groep kunnen worden ingestudeerd, een filmpje, een aantal powerpoint-presentaties en als bonus een flink aantal moppen. Hands on is uitgegeven in een A4 multomap en telt 180 pagina’s.

Klik hier om de handreiking te bestellen

“Hands on” is ook te bestellen bij Bisdom Haarlem, Jongerenpastoraat, Postbus 1053 2001 BB Haarlem, tel. 023-511 26 35, e-mail: jongerenpastoraat@bisdomhaarlem.nl.

De prijs is € 30,- exclusief € 5,50 verzendkosten.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: