Docent Vogelenzang benoemd tot expert van bisschoppensynode 27 september 2005

Paus Benedictus XVI heeft de Nederlandse priester dr. J. Hermans, docent aan Grootseminarie Het Willibrordhuis in Vogelenzang, benoemd tot expert voor de Bisschoppensynode over de eucharistie, die van 2 tot 23 oktober a.s. in Rome gehouden wordt. Thema van de aanstaande bisschoppensynode waaraan ongeveer 250 bisschoppen uit de hele wereld deelnemen, is de eucharistie als bron en hoogtepunt van het leven en de zending van de kerk.

Mag. dr. J. Hermans is priester van het bisdom Roermond, secretaris van de beleidssector liturgie van de Nederlandse Bisschoppenconferentie en tevens docent aan de seminaries Rolduc (bisdom Roermond) en het Willibrordhuis in Vogelenzang (bisdom Haarlem). Eerder dit jaar werd Hermans door de vorige paus, Johannes Paulus II, benoemd tot adviseur (consultor) van de Romeinse Congregatie voor de Eredienst en de Regeling van de Sacramenten.

De experts nemen deel aan de voltallige vergaderingen van de bisschoppensynode, evenals aan beraadslagingen in deelgroepen. De taak van de experts van de synode bestaat daarnaast in het voorbereiden van de documenten van de synode en de rapporten van beraadslagingen van de deelnemers aan de synode. Zij staan direct in dienst van het secretariaat van de bisschoppensynode.

Het Nederlands episcopaat wordt tijdens de synode vertegenwoordigd door kardinaal A. Simonis en mgr. J. van Burgsteden s.s.s., hulpbisschop van Haarlem.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: