Brief van de Nederlandse bisschoppen over het komende conclaaf 14 april 2005

Dierbare gelovigen,

Zoals velen zijn ook de Nederlandse bisschoppen getroffen door de enorme betrokkenheid van niet alleen gelovigen, maar ook van vele anderen uit de gehele samenleving in de dagen van het sterven en de uitvaart van paus Johannes Paulus II. Wie denkt niet met ontroering terug aan de indrukwekkende liturgie op het Sint-Pietersplein? De bisschoppen hopen en bidden dat leven en sterven van de Heilige Vader voor velen een blijvende bron van inspiratie mogen blijken te zijn.

De kardinalen bereiden zich nu voor op het conclaaf. Zij staan voor de verantwoordelijke taak een nieuwe paus te kiezen als herder voor de universele Kerk. De bisschoppen van Nederland vragen om uw speciaal gebed, zowel persoonlijk als in de vieringen van de komende dagen. Een intens gebed tot de heilige Geest, opdat Hij de kardinalen mag inspireren en leiden in de keuze van de nieuwe opvolger van Petrus.

Met u in dit gebed verenigd,

De bisschoppen van Nederland.

Gebedssuggestie:

God, die als eeuwige herder
uw kudde zonder ophouden beschermt en leidt,
schenk in uw overgrote liefde aan de Kerk een herder
die u om zijn heiligheid welgevallig is
en voor ons een zegen zal zijn
door zijn nooit aflatende zorg.
Door onze Heer Jezus Christus, uw Zoon,
die met U leeft en heerst
in de eenheid van de heilige Geest,
God, door de eeuwen der eeuwen.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: