Nederlandse boot tijdens WJD in hartje Keulen:
Unieke slaaplocatie voor Koers op Keulen
29 juni 2005

De reis Koers op Keulen, georganiseerd door de bisdommen Rotterdam en Haarlem, heeft tijdens de Wereldjongerendagen (WJD) in Keulen een unieke slaaplocatie gevonden: de jongeren overnachten op de boot die pal voor de Dom in het centrum van Keulen zal aanleggen.

Gedurende de WJD is de boot beschikbaar als slaapplaats. Bij een aanlegsteiger, pal voor de Dom zullen de ruim 500 jongeren de hele week verblijven en zodoende zich bevinden in het hart van de stad en in het centrum van de WJD. De mogelijkheid in hartje Keulen aan te meren is grotendeels te danken aan de bereidwilligheid van rederij Köln-Düsseldorfer. Zij voorzien de jongeren van de boot waarmee het laatste stuk over de Rijn wordt afgelegd en die tijdens de WJD als uitvalsbasis zal fungeren.

Op de boot kunnen alle jongeren die meereizen met de reis Koers op Keulen terecht. Op verschillende dekken kunnen de slaapzakken worden uitgerold. Ook aan de sanitaire voorzieningen is gedacht. Extra douches zullen op het bovendek worden geplaatst om alle deelnemers van wasruimte te voorzien.

boot voor de Dom in Keulen Ongemak waard
De deelnemers zullen rekening moeten houden met beperkte ruimte voor slapen en bagage. “Maar de voordelen van deze bijzondere slaaplocatie wegen daar ruimschoots tegenop”, zegt Arnold van Berkel, verantwoordelijk voor de logistiek van de reis.

Van Berkel: "Het feit dat we op zo’n unieke locatie terecht kunnen en alle jongeren, alle deelnemers, van onze reis bij elkaar kunnen slapen, dat is het beetje ongemak wel waard. Nooit eerder hebben we gebruik mogen maken van een locatie die zò centraal ligt." De jongeren zullen op twee ochtenden per trein naar Wuppertal reizen om met de andere Nederlanders deel te nemen aan het Nederlandse ochtendprogramma.

Suriname
Op zaterdag 13 augustus vertrekken de ruim 500 jongeren vanuit Rotterdam naar Keulen. In de drie dagen durende reis zullen zij verschillende plaatsen aandoen, waaronder Nijmegen en Xanten, voor overnachting en programma. Tijdens de organisatie van het hele traject bleken vele mensen en organisaties bereid om deze reis te sponsoren. Zo worden alle boten die onderweg gebruikt worden door verschillende rederijen gesponsord. Ook de eerste overnachting in Nijmegen op de Radboud Universiteit, wordt aangeboden door het universiteitsbestuur.

Onder de deelnemers bevinden zich 70 deelnemers uit Suriname en 25 deelnemers uit Zuidoost Azië. Deze jongeren zijn in de week voor vertrek al enkele dagen te gast in het bisdom Rotterdam en volgen een uitwisselingsprogramma met de Rotterdamse jongeren. Dat wordt grotendeels georganiseerd door de verschillende gastparochies waar de jongeren verblijven.

Op donderdag 11 augustus worden alle gastjongeren en de jongeren uit de verschillende gastparochies verwelkomd in de Open Hof kerk in Rotterdam. Op deze dag wordt een afwisselend programma georganiseerd waarin kennis wordt gemaakt met het thema van de Wereldjongerendagen, ’Wij zijn gekomen om hem te aanbidden’ (Mt 2,2), en met elkaar. Deze dag wordt mede georganiseerd door het jongerenplatform van bisdom Rotterdam.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: