Haarlemse kathedraal zondag in teken van solidariteit 5 januari 2005

In de Sint-Bavokathedraal in Haarlem zal zondag een plechtige eucharistieviering plaatsvinden, voor de slachtoffers van de ramp in Azië en als "ankerpunt" voor een actie van solidariteit in gebed en offer in het bisdom. De bisschop van Haarlem en zijn Hulpbisschop zullen in deze viering, samen met gelovigen uit het hele diocees, bidden en offeren.

De bisschoppen van Nederland hebben een brief gezonden naar alle parochies in Nederland. Hierin wordt opgeroepen tot solidariteit met de slachtoffers van de ramp in Azië door onder andere de collecte van het komende weekeinde in alle kerken te bestemmen voor het noodfonds 555.

De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.Punt, heeft daarnaast een oproep gedaan op de website van het bisdom, www.bisdomhaarlem.nl. Hierin nodigt hij de gelovigen uit om dit weekeinde te maken tot een weekend van intens gebed om de komst van de H. Geest, die "alleen de diepe wonden in de harten van de mensen kan helen" en eenheid kan geven over alle grenzen heen, als "een centrale opdracht voor onze tijd".

Daartoe wordt op zondag 9 januari om 10 uur een pontificale eucharistie opgedragen in de kathedraal van Haarlem, waarbij allen zijn uitgenodigd om ofwel zelf aanwezig te zijn of "in geest en gebed met ons verbonden te zijn". De Indonesische gemeenschap in Haarlem, die regelmatig een eigen eucharistieviering heeft in de kathedraal, zal zich bij deze viering aansluiten. Tijdens de nieuwjaarsreceptie op vrijdag 7 januari zal deze uitnodiging worden herhaald.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: