Bisschop spreekt afschuw uit over vernielingen kerkhof Heemskerk 15 juni 2004

De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.Punt, heeft zijn afschuw uitgesproken over de vernielingen die zijn aangericht op de begraafplaats bij de Laurentiuskerk in Heemskerk.
Daar werden afgelopen weekeinde een grafsteen en een glazen afsluitplaat vernield, en veel stenen omvergetrapt. Beeldjes en andere voorwerpen op de graven werden stukgetrapt. De begraafplaats is afgesloten voor het publiek, hangende het onderzoek van de politie.

In een brief aan de gelovigen van de R.K. Parochie H. Laurentius en H. Maria te Heemskerk schrijft de bisschop onder meer: "Het is onbegrijpelijk dat zoiets kan gebeuren en dat er blijkbaar bij sommigen geen enkel respect is voor de overledenen die daar begraven zijn en voor hun nabestaanden die daar hun dierbaren komen bezoeken. Maar ook voor de vele vrijwilligers die de begraafplaats zo mooi onderhouden is dit een klap in het gezicht."

De bisschop is vooral getroffen door de onvervangbaarheid van wat vernield is: "De omvang van de schade is niet in geld uit te drukken, omdat voor de nabestaanden de herinneringen onvervangbaar zijn. Ik kan niet anders dan u mijn medeleven en steun betuigen en met u hopen en bidden dat dit niet meer zal gebeuren."

De bisschop wijst op de consequenties: "Er zullen maatregelen genomen moeten worden om verdere vernielingen te voorkomen. Dat dit op zo'n bijzondere en voor ieder toegankelijke plek moet gebeuren is heel verdrietig, maar kennelijk nodig om rust en veiligheid te kunnen waarborgen."

Mgr. Punt besluit zijn brief met de belofte van gebed om kracht voor allen "bij het verwerken van deze vooral emotionele schade".

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: