Boodschap paus voor Stille Omgang 12 maart 2004

Paus Johannes Paulus II heeft een persoonlijke boodschap geschreven voor mgr. Punt, bij gelegenheid van de herdenking van de 500ste verjaardag van de kerkelijke instelling van het feest van het Heilig Mirakel van Amsterdam. De boodschap zal worden voorgelezen tijdens alle eucharistievieringen in de nacht van de Stille Omgang in Amsterdam. Dit maakte mgr. Punt bekend na afloop van de audiëntie van het Nederlandse bisschoppencollege met de paus, die eerder deze week in een persoonlijke ontmoeting met de bisschop en mgr. Van Burgsteden vertelde dat hij zich Amsterdam herinnerde als “een mooie stad”.

In deze boodschap, die de bisschop kort voor de ontvangst via een secretaris kreeg aangeboden zegt de paus onder meer dat hij zich verenigt met de bedevaartgangers. “Ik zal in de geest als een pelgrim met u door de straten van Amsterdam trekken”, aldus de Heilige Vader.

Het is dit jaar precies 500 jaar geleden dat de toenmalige bisschop van Utrecht, waaronder ook Amsterdam viel, de jaarlijkse herdenking van het Mirakel verhief tot een groot kerkelijk feest, en ook toestemming gaf tot een uitgebreide stadsprocessie bij die gelegenheid. De Stille Omgang, ontstaan na de Alteratie in 1578, herdenkt in sobere vorm jaarlijks dit Mirakel.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: