Fantastisch SpringEvent 2004 8 april 2004

Just live it! Leef het leven, maak de reis, maak er iets moois van, draag vrucht voort en doe alles vanuit de Liefde met 'n hoofdletter "L". Onder dat motto verzamelen zo'n 80 tieners van 12 tot 17 jaar zich op vrijdagavond 2 april 2004 voor het vierde SpringEvent.

De happening begint met een Eucharistieviering in de Apostelkerk. Mgr. Punt, de bisschop van Haarlem, was er bij en deed de preek. Houdt het gebod van de Liefde in de gaten, luidt in het kort zijn boodschap.

Yvette (13): Het was ’n leuke avond. Vooral het toneel van JES55 was wel lachen. Het was ook wel om over na te denken.
Daarna steken we over naar de Grenspost, de parochiezaal naast de kerk. De ontvangst is hartelijk: gezellig aangekleed, volop frisdank & koek en leuke muziek (voor de liefhebbers: Paddy Kelly met de CD "In Exile").

Over naar deken Wagemaker uit Medemblik. "Just live it!" zou je kunnen uitleggen als "leef er maar op los", "lang leve de lol". De deken maakt op enthousiaste wijze duidelijk dat het leven echt wel de moeite waard is om te leven (Just live it!), dat God dat ook zo bedoeld heeft maar dat het niet altijd even gemakkelijk is. Op die momenten in het bijzonder wil God naast je staan en met jou op weg gaan.

Marc (15): Ik vond de video aan het eind best goed. Er kwam duidelijk in naar voren dat Jezus voor ons en voor onze fouten aan het kruis is gestorven. Indrukwekkend.
Interactief met JES 55
Tijd voor JES 55! Interactief toneel in optima forma. Voor je het weet sta je midden in een junglereis vol extreme gevaren. Lachen voor de deelnemers en lachen voor het publiek. Welke 'beren' zie jij op je weg? Welke dromen heb jij?
In sneltreinvaart worden we geconfronteerd met een door aanwezigen nagespeelde versie van de Barmhartige Samaritaan. Er bestaat ook een "hedendaagse" versie van het verhaal: "de barmhartige baviaan". De uitvoering wekt veel hilariteit.
Na een levende vertolking van de genezing van de blinde Bartimeüs en het levensverhaal van Harrie, de mannelijke helft van JES 55, is het tijd voor pauze.

Foto's: www.teenertime.nl
SpringEvent 2004

Grover Menno
Grover Menno wordt geďntroduceerd. Levensliedjes met meer of minder serieuze inhoud. Meezingen met nieuwe teksten. Van "Rubber Chicken" naar "Super Grover", van liefde ("Trouw met mij en maak me vrij ... van m'n geldzorgen") naar "Ik ben zo vrolijk maar soms ook niet" van Alfred Jodokus Kwak.

Marja (14): De Eucharistieviering was bijzonder, bij ons gaat het altijd wel ’n beetje anders. Vooral dat we met zoveel jongeren in de kerk zaten was wel cool.
Van Palmzondag naar Goede Vrijdag
De avond is bijna afgelopen. Een korte tekst van Kees Koopman, een inleiding op de video, een vervolg op het lied "Ik ben zo vrolijk maar soms ook niet".

Het leven is 'n feest. Het kan vaak niet stuk. Tenminste: zo lijkt het. Maar het leven is niet altijd even leuk. Verdriet, overlijden van iemand die je dierbaar is, 'n handicap, oorlog, hongersnood, geweld, lijden. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het kent ups en ook downs. Maar: wij mogen geloven in een God die wél weet wat jij doormaakt, die wél weet wat het leven inhoudt. Hij heeft dat leven zelf ook geleefd. Hij was één met ons. Tot de dood aan toe. Hij weet wat lijden is. Hij heeft zélf geleden. Hij weet wat jij voelt als je verdriet hebt. Als je het niet meer ziet zitten. Hij heeft het zélf meegemaakt.

Erik (16): Het toneel vond ik goed want je moest steeds zelf nadenken over je eigen keuzes. Ook vond ik de inleiding van deken Wagemaker interessant. Hij zei waar het op stond in het leven: ga uit van de Liefde. Volgend jaar ben ik er weer!
Afsluitende video
Het SpringEvent eindigt serieus met een korte computeranimatie. Het lijden en sterven van Christus. Met daar door heen beelden uit het hedendaagse leven: oorlog, verdriet, ontzetting, terreur, concentratiekampen, honger. Een korte presentatie, maar lang genoeg. Heftig en duidelijk - om stil van te worden. En dat is dan ook de bedoeling.

Bij de uitgang krijgen alle deelnemers 'n kleurrijke stressbal, kleurig als het leven zelf. Leef het leven, vertrek vanuit de Liefde, "Just live it!"

Volgend jaar zijn we er weer, met ons eerste lustrum: het vijfde SpringEvent. Feest dus! Tot dan!

TeenerTime NL – Kees Koopman
www.teenertime.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: