Internationale pelgrimage in het teken van Europese eenwording 8 april 2004

Driehonderd pelgrims uit 25 Europese landen maken zich op voor een internationale pelgrimage naar het Spaanse Santiago de Compostella. Aanleiding voor deze bijzondere bedevaart van 17 tot en met 21 april aanstaande is de uitbreiding van de Europese Unie met tien lid-staten. Ook uit Nederland zal een delegatie deelnemen.

De bedevaart vindt plaats op uitnodiging van de aartsbisschop van Santiago de Compostella, de eindbestemming van de oudste bedevaartsroute in Europa die dit jaar een ‘heilig pelgrimsjaar’ viert. Het Noord-Spaanse bedevaartsoord werd in de achtste eeuw gebouwd op de plaats waar volgens de overlevering het lichaam van de heilige apostel Jacobus werd gevonden. Paus Johannes Paulus II noemde Santiago de Compostella eens “het spirituele hart van Europa” en nog steeds mag de ‘camino’ naar Santiago roemen op grote populariteit bij gelovige én niet-gelovige bezonnen wandelaars.

De komende internationale pelgrimage staat onder auspiciën van COMECE, het samenwerkingsverband van de Bisschoppenconferenties in de Europese Unie, en wil de verantwoordelijkheid van christenen voor de Europese eenwording onder-strepen. Daarom staat de christelijke betekenis van de uitbreiding van de EU en de eenheid binnen Europa centraal. Tot de pelgrims behoren Rooms-Katholieke en andere kerkleiders, politici, wetenschappers en jongeren uit de oude en nieuwe EU-lidstaten.

Het programma, dat begint op 17 april, omvat het bewandelen van delen van de bekende pelgrimsroute, liturgische vieringen (waaronder oecumenische gebeds-diensten) en lezingen van gerenommeerde sprekers uit het publieke en kerkelijke leven in Europa. De pelgrims doen onder meer Burgos, León en Ponferrada aan. Op 21 april wordt de bedevaart afgesloten met een congres over de Europese Unie vanuit theologisch perspectief in Santiago de Compostella.

Uit Nederland nemen onder anderen deel mgr. A. van Luyn sdb, bisschop van Rotterdam en vice-president van COMECE, CDA-politicus drs. R. van der Linden, theoloog prof. J. Wissink, Europees juriste mr. dr. S. van Bijsterveld en twee jongeren, G. Cohnen en A. Tuytelaars. (Persdienst SRKK)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: