Mgr. Punt over Sacramentsprocessie:
“Dit is de ontmaskering van het rationalisme”
13 juni 2004

“Dit is het démasqué van het rationalisme”. Met die verwijzing naar de bekende kritiek van Huub Oosterhuis op het katholieke geloof in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie verwoordde mgr. dr. J. Punt, bisschop van Haarlem, zondag tijdens de eucharistieviering in de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Amsterdamse Keizersgracht, de bijzonderheid van het moment.

Ongeveer achthonderd mensen zaten en stonden in de overvolle kerk om het feest van Sacramentsdag mee te vieren. Op een heel bijzondere wijze, want voor het eerst sinds de Alteratie, de overgang van Amsterdam van het katholieke naar het calvinistische geloof, trok er, na de mis, weer een sacramentsprocessie door de Amsterdamse binnenstad.

“We leven in een cultuur van het beeld. We gaan dus de straat op, om te laten zien dat God bestaat. Om te laten zien dat Hij van ons houdt. Dat Hij mens is geworden. En dat Hij ook nu bij ons is”, aldus mgr. Punt. We zijn hier in Mokum, de hebreeuwse naam voor Amsterdam die betekent: de stad, de plaats waar God wil zijn. Amsterdam is de plaats waar God wil zijn.”

Onder de concelebranten deken J.Stam van Amsterdam, verschillende priesters van het Opus Dei, aan wie de zorg voor het rectoraat is toevertrouwd, en een aantal priesters van andere Amsterdamse parochies. Bijzondere deelnemers waren de Syrisch-orthodoxe priester van de kerk (die ook de Syrische gemeenschap huisvest) en enkele Syrische diakens: dan was er pastoor dr.G. Meershoek van de Surinaamse gemeenschap, die ook kerkt in de OLVrouwekerk. Naast het Alphonsuskoor dat de Krönungsmesse van Mozart zong, was er een Surinaams koor met eigen liederen.

De processie, waaraan meer dan duizend mensen deelnamen, was georganiseerd door de rectoraatskerk van O.L.Vrouw, die dit jaar het honderdvijftigjarig bestaan viert. Compleet met bruidjes en met de harmonie Wilhelmina uit Volendam. Geheel in de traditie van de ommegang hadden enkele bewoners van de Keizersgracht een Christus- of Mariabeeld in het raam staan, versierd met bloemen en kaarsen. De bijzondere stoet trok veel bekijks.

Een kort lof op het feestelijk versierde Begijnhof, en de zegen met het Allerheiligste door de bisschop sloten deze bijzondere Sacramentsviering af.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: