Nieuw, oecumenische start maatschappelijk activeringswerk 2 februari 2004

Maatschappelijk activeringswerk. Waar hebben we het over? Kort gezegd: het slaan van een brug tussen groepen in de samenleving die aandacht, ondersteuning of hulp nodig hebben en potentiële vrijwilligers die zich daarvoor willen inzetten. Het gaat er om vrijwilligers te activeren om zich de zwakke kanten van ons maatschappelijk bestel aan te trekken en ‘er wat an te doen’. Een kerk die zich het lot van mensen in een achterstandssituatie aantrekt, ziet hier een taak, met name voor diaconieën.

Tot in de jaren negentig kreeg het maatschappelijk activeringswerk in Noord-Holland aandacht vanuit de verschillende zuilen. Katholieken, gereformeerden en hervormden hadden elk hun stichting voor dit werk, naast wat Humanitas op dit terrein deed. De verschillende medewerkers voerden wel enig overleg om doublures te voorkomen, maar van samenwerking was slechts incidenteel sprake. De protestantse zuilen, die hun achterbannen via de diaconieën benaderden, maakten in SOW-verband er een voorzichtig begin mee. Ook is vermeldenswaard de samenwerking tussen de Stichting voor Maatschappelijk Activeringswerk onder katholieken [SMAK] en de Gereformeerde stichting voor Kerk en Samenleving [GKS]. Met het vervallen van de subsidies van de provincie Noord-Holland in 1999, komt het maatschappelijk-activeringswerk echter grotendeels stil te liggen. Grotendeels, want voor het protestantse deel kon een klein deel behouden blijven via wat nu het Regionaal Dienstencentrum [RDC] van de SOW-kerken in Noord-Holland is.

Met steun van de Provinciale Raad van Kerken is het initiatief genomen het maatschappelijk-activeringswerk in oecumenisch verband te stimuleren. In augustus 2003 is daartoe de Oecumenische Stichting voor Maatschappelijk Activeringswerk [OSMA] opgericht. Het bestuur van OSMA wil het wiel niet opnieuw uitvinden. Integendeel, het wil reeds bestaand of nieuw op te zetten maatschappelijk-activeringswerk trachten te verbreden in oecumenisch verband. De maatschappelijke problematiek die hier en daar wordt aangepakt is immers niet gebonden aan één kerkelijke achterban. Het heeft juist alles te maken met het doen van gerechtigheid in een gebroken samenleving. Het heeft meerwaarde dat in oecumenisch verband op te zetten. Niet alleen wordt de efficiëntie daarmee gediend, maar oecumenische samenwerking kan vooral ook blikverruimend werken. Dat blijkt al bij de vragen rondom armoede, waar De Arme Kant van Nederland zich op concen­treert, of bij het thema landbouw, economie en levensbeschouwing, waarmee de LEL zich bezighoudt. Maar ook valt bijvoorbeeld te denken aan activiteiten gericht op jeugdwerk of op aandacht voor vereen­zaming bij ouderen. De OSMA wil een bijdrage leveren aan een (meer) oecume­nische aanpak. Dat kan betrekking hebben op een plaatselijke activiteit die (waar dat zinvol is) buiten de eigen kring onder de aandacht wordt gebracht of aan een binnenkerkelijk project dat in oecumenisch verband een bredere basis kan krijgen en dus kansrijker wordt.

De OSMA wil een instrument zijn voor de lidkerken van de Provinciale Raad van Kerken om de maatschap­pelijke betrokkenheid van de kerkleden te bevorderen, zo mogelijk leidend tot een grotere en bredere inzet van de kerkleden. Daarom nodigt het bestuur van de OSMA de lezers uit hem te informeren over al bestaande activiteiten en plannen rond bepaalde problemen, zowel binnen als buiten het kerkelijk verband, die zich kunnen lenen voor een (meer) oecumenische aanpak. Of over een plaatselijke activiteit die ondersteuning kan gebruiken van vrijwilligers uit de regio.

Het bestuur van de OSMA pretendeert niet de wijsheid in pacht te hebben en voor alle vragen een oplossing te hebben. Het gaat er steeds om meer kerkleden te stimuleren (ook) oog te hebben voor de ander in nood. In de eerste jaren van het bestaan van de OSMA zal geleerd moeten worden welke aanpak het meest succesvol is. Daartoe zijn inmiddels contacten gelegd met het RDC en met de diaconale organen van het Bisdom Haarlem. Suggesties van ieder die wil meedenken zijn daarom welkom. (OSMA)

Het secretariaat van de OSMA is gevestigd: Krekelmeent 57, 1218 EC Hilversum, tel. 035 6915494.
Het e-mailadres van de secretaris is: p.kuijper@hetnet.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: