Bronzen portret van mgr. Henny Bomers 20 januari 2004

Bij gelegenheid van de vijfde verjaardag van het overlijden van mgr. H.J.A. Bomers, de voorlaatste bisschop van Haarlem, heeft de Amsterdamse kunstenaar Louk Broug een bronzen portretbuste vervaardigd. Het borstbeeld, dat bestemd is voor het nieuwe onderkomen van het diocesane Grootseminarie in Vogelenzang, De Tiltenberg, staat momenteel in de Spiegelzaal van het bisschopshuis in Haarlem.

Louk Broug studeerde aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Hij maakte in klei een portret uit bewondering voor de persoon van de overleden bisschop en bood het aan aan mgr. Punt. Deze reageerde enthousiast, ook op Brougs suggestie dat het portret opgesteld zou worden in het seminarie "als eerbetoon aan zijn stichter".

Broug: "Het portret kon naar de gieter en afgegoten worden in brons. Het patina heb ik heel licht gehouden, omdat zijn gezelschap aangenaam en zachtmoedig was, en in een groenblauwe tint als verwijzing naar zijn liefde voor Maria. De zwart granieten sokkel roept in herinnering hoe hij pal stond voor de waarheid van geloof en Kerk.
Ik wil niet overdrijven, maar ik hoop dat in het kunstwerk iets doorstraalt van wat uit zijn persoon sprak: schoonheid, goedheid en waarheid.".

Bronzen portret mgr. Henny Bomers
Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters
Voor het laatst gewijzigd: