Duitse kardinaal Leo Scheffczyk bij huldiging West-Friese priester 5 december 2003

Dit jaar viert Prof. Dr. Leo J. Elders SVD, Professor voor filosofie aan het Willibrordhuis en het Grootseminarie van Rolduc (Kerkrade) zijn Gouden Priesterjubileum (1953-2003).

Prof. Elders is afkomstig uit Enkhuizen en groeide op in Bovenkarspel waar zijn vader burgemeester was. Hij werd priester in de missiecongregatie van het Goddelijk Woord (SVD) en doceerde filosofie aan universiteiten in Canada, de Verenigde Staten, Japan, Rome, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Mede door zijn vele publicaties groeide hij uit tot een van de leidinggevende kenners van de filosofie van Sint Thomas van Aquino.

Sinds de oprichting van het Willibrordhuis in 1998 verzorgt hij het wijsgerige curriculum van het seminarie.

Om zijn dank te betuigen voor dit priesterlijke leven, in dienst van zowel de wetenschap als de vorming van priesterkandidaten in Nederland en daarbuiten, heeft het Willibrordhuis, samen met het Grootseminarie Rolduc, een feestbundel samengesteld Het boek bevat een voorwoord van Kardinaal J. Ratzinger en van Mgr. Fr. Wiertz, bisschop van Roermond als ook 30 wetenschappelijke bijdragen over filosofische en theologische onderwerpen in het licht van het denken van Sint-Thomas van Aquino van de hand van internationaal bekende auteurs. Zo ondermeer Kardinaal Leo Scheffczyk, Kardinaal Georges Cottier OP, Mgr. W. Eijk, bisschop van Groningen, Mgr. Jozef Punt, bisschop van Haarlem en Mgr. E. De Jong.

Het Festschrift, met als titel 'Indubitanter ad veritatem. Opstellen aangeboden aan Leo J. Elders SVD' (Damon, Budel, 2003, 480 p.) zal na afloop van een wijsgerig symposium en een pontificale H. Mis door kardinaal Leo Scheffczyk aan de jubilaris overhandigd worden.

Het symposium gaat van start op zondag 7 december 2003 vanaf 15.00u. De H. Mis en de overhandiging heeft plaats op maandag 8 december 2003 om 10.30u. op het Grootseminarie Rolduc te Kerkrade. (Persbericht Willibrordhuis)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: