Hoge onderscheiding voor oud-bestuurder OLVG 29 oktober 2003

De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.M.Punt, heeft op vrijdag 24 oktober een bijzonder hoge kerkelijke onderscheiding, "Ridder in de Orde van Sint Gregorius de Grote", uitgereikt aan mr. N.A. Neijzen. De heer Neijzen was onder meer jarenlang voorzitter van de raad van Bestuur van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam en later voorzitter van de Raad van Toezicht. Het was mede dankzij zijn jarenlange inspanning dat in de nieuwbouw van dit ziekenhuis een prachtige kapel werd gerealiseerd.

Foto: Bisdom Haarlem
Onderscheiding, 'Ridder in de Orde van Sint Gregorius de Grote' uitgereikt aan mr. N.A. Neijzen
De onderscheiding wordt uitgereikt aan mr. N.A. Neijzen

De "Ridderorde van Sint Gregorius de Grote", ingesteld door Paus Gregorius XVI in 1831 heeft als doel "het eren van trouwe en verdienstelijke burgers". De orde wordt verleend aan personen die zich onderscheiden vanwege opmerkelijke diensten t.a.v. kerk en maatschappij, ongeacht geloofsovertuiging. In zijn soort is het de hoogste, en hij wordt dan ook slechts zelden toegekend. Mgr. Punt stond tijdens zijn felicitatie, na afloop van een liturgische viering in de ziekenhuiskapel, stil bij de grote verdiensten van de heer Neijzen.

Een van de belangrijke aanbevelingen voor de toekienning van de Gregoriusorde betrof het feit dat de heer Neijzen, juist in de tijd dat zoveel katholieke organisaties bezweken onder de secularisatie, een grote invloed had ten faveure van de katholiciteit.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: