Koorschool Sint Bavo feestelijk heropend
26 januari 2003

Met een weekeinde vol festiviteiten heeft de Koorschool Sint Bavo de restauratie van zijn schoolgebouw gevierd. De officiële opening werd vrijdag 24 januari verricht door (demissionair) minister Maria van der Hoeven, in aanwezigheid van de beide bisschoppen, de burgemeesters van Haarlem en Bloemendaal, en vertegenwoordigers van andere gemeenten waaruit kinderen de koorschool volgen. De minister liet duidelijk blijken dat zij zelf een onderwijsachtergrond heeft. Ze richtte zich rechtstreeks tot de kleinsten van groep vijf, die overtuigend lieten zien (en vooral horen) tot welk resultaat reeds een korte periode van vier maanden zangonderwijs kan leiden.

Foto's: Bisdom Haarlem
De kinderen van de koorschool zongen, voorafgaand aan de opening, een speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde canon horen. De dirigent van het kathedrale koor, Fons Ziekman (rechts) leidde het geheel.

De koorschool heeft een lange geschiedenis. Reeds rond 1300 bestond er een jongenskoor. De koorjongens van de (oude) Sint Bavo, aldus de geschriften uit die tijd, ontlastten de kathedrale kanunniken door de misgezangen te verzorgen en later ook de getijden, het koorgebed, te zingen.

Na de Reformatie bleef het bijna drie eeuwen stil. Pas in 1898 werd, nadat de nieuwe kathedraal aan de Leidsevaart in eerste aanleg voltooid was, weer een zangkoor opgericht. Het duurde echter tot 1951 voordat ook de oude kerkmuzikale traditie van de "Coraelen van Sint Bavo" werd hersteld. Dat was vooral te danken aan de inspanningen van de toenmalige kapelaan dr. A.Kat, die tot 1963 het kathedrale koor dirigeerde.

Demissionair minister Maria van der Hoeven opent met een eenvoudige sleutel het geheel gerestaureerde schoolgebouw.

De koorschool is een "bijzondere" school in dubbel opzicht. Ze is, uiteraard, katholiek, maar daarnaast is ze, met die van Utrecht, de enige van de achtduizend basisscholen in Nederland die alleen aan de groepen 5 tot en met acht onderwijs geeft, en een eigen opheffingsnorm heeft.

De inzegening van het gebouw volgde op zondag, na een feestelijke eucharistieviering in de kathedraal, door mgr. Punt. In zijn preek tijdens de viering stond de bisschop stil bij de drie aspecten die het onderwijs aan de koorschool kenmerken: het algemene, het muzikale en het godsdienstige. Hij noemde het een uitzonderlijk voorrecht voor kinderen om op deze school hun vorming te krijgen.

In een heuse processie trok men zondagmorgen naar de Westergracht. Plebaan H.J.van Ogtrop draagt een afbeelding van de H. Caecilia, patrones van kerkmuziek en koorzangers. De bisschop zou de inzegening verrichten.

Na de mis ging het, voor het eerst sinds de Reformatie, in een heuse processie naar de koorschool aan de Westgracht, waarbij een mozaiek van de heilige Caecilia, de patrones van kerkmuziek en koorzangers, werd meegedragen.

Velen hadden op de zaterdag gebruik gemaakt van de Open Dag om het bijzonder fraai gerestaureerde pand te bezichtigen. Zo'n Open Dag wordt ook op zaterdag 8 maart gehouden. Dan kunnen ouders ook hun kinderen inschrijven voor het schooljaar 2003-2004.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: