Brand in Christus' Geboorte kerk in Amsterdam 28 maart 2003

Een korte maar felle brand heeft zondagochtend de bijgebouwen van de kerk van Christus' Geboorte in de Prinses Irenestraat in Amsterdam Zuid zwaar beschadigd. Met name de ontmoetingsruimte van de Koreaanse gemeenschap en haar bibliotheek is het ergste getroffen.

Foto: Bisdom Haarlem
Brand Christus' Geboorte kerk
De ontmoetingsruimte, waar onder meer de kindercrêche en de Koreaanse gemeenschap gehuisvest waren, is helemaal uitgebrand. Het plafond is omlaag gekomen.

Rond half zeven zondagochtend werd de pastoor van de kerk, pater Gabriël Heinzelmann f.m.m. gewekt door het geluid van brekend glas. Kort daarop werd de rookontwikkeling in zijn kamer zo sterk, dat hij kruipend naar buiten moest. De medebewoners, allen lid van de religieuze gemeenschap van Maria Medeverlosseres, konden tijdig gealarmeerd worden en het pand verlaten.

Foto: Bisdom Haarlem
Brand Christus' Geboorte kerk
Verschroeide blaadjes uit Koreaanse (voor-)leesboekjes en een kinderbijbel zijn de stille getuigen van de hevige brand.

De brandweer was spoedig ter plekke; persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan.

Het naastgelegen kerkgebouw heeft alleen rookschade opgelopen.

Door de Amsterdamse recherche is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: