Mgr. Punt bezoekt SFOR-troepen in Banja Luka 3 november 2003

Mgr. dr. J. Punt, bisschop van Haarlem en krijgsmachtbisschop, bracht afgelopen weekeinde een kort bezoek aan de Nederlandse SFOR-soldaten in Banja Luka . Hier zijn ongeveer honderdvijftig van de in totaal elfhonderd Nederlandse manschappen in Bosnië - Herzegovina gelegerd. De bisschop bezocht de basis van SFOR, waar naast de Nederlanders voornamelijk Canadezen en Britten gelegerd zijn. Hij kreeg een rondleiding over het complex en bleek bijzonder gecharmeerd van een kleine sfeervolle kapelruimte, gemaakt van twee containers, die in een fabriekshal is gerealiseerd. Samen met de gaande en komende geestelijke verzorger had de bisschop vrijdagavond met een groep militairen een informeel samenzijn.

Diashow
Klik op deze illustratie voor een diashow van het bezoek
Op zaterdag, Allerheiligen, was er een eucharistieviering op het katholieke kerkhof van Banja Luka, waar alle slachtoffers van de etnische zuiveringen in dit noordelijke deel van het land werden herdacht. Mgr. Punt celebreerde hier samen met de bisschop van Banja Luka, mgr. Franticek Komarica. Ook een groepje Nederlandse militairen was bij die viering aanwezig.

De bisschop heeft kunnen vaststellen dat er weliswaar volledige veiligheid bestaat in dit deel van het land, maar dat de rechtssituatie nog lang niet hersteld is. Dat laatste gaat hem bijzonder ter harte, omdat Banja Luka een partnerbisdom is van Haarlem. In de afgelopen jaren is door acties van particulieren uit het Haarlemse, maar ook door parochie-uitwisselingen en door giften van het bisdom veel materiele hulp geboden en solidariteit betoond.

Alle katholieke kerken in het bisdom Banja Luka zijn tijdens de burgeroorlog geheel of gedeeltelijk verwoest, evenals veel kloosters, pastorieën, kerkhoven en andere kerkelijke bezittingen, in totaal meer dan tweehonderd. Van de honderdvijftigduizend katholieken die het bisdom in 1991 telde, zijn er nog 50.000 over. Tweederde van de katholieken is gevlucht naar Kroatië, Duitsland, Oostenrijk en andere landen. Slechts weinigen keren terug, mede als gevolg van de zeer slechte economische situatie in het noorden van Bosnië en genoemde rechtsonzekerheid.

Op zondag 2 november was mgr. Punt in de Vojvodina in Servië, waar gevierd werd dat paus Johannes Paulus II een nieuw bisdom ("exarchaat") voor de Byzantijnse katholieken van Servië-Montenegro heeft opgericht, en waar de nieuwe bisschop werd geïnstalleerd. Dertig bisschoppen uit tien landen waren bij deze feestelijke viering aanwezig.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: