Viering rond Jongerenkruis was een spektakel 9 december 2003

In een volle Nicolaaskerk in het centrum van Amsterdam hebben jongeren op zondag 7 december op eigentijdse wijze uiting gegeven aan hun geloof in God. Een creatieve multimediale theaterproductie over het leven van Jezus, werd gevolgd door een originele gebedsviering, opgeluisterd door het gospelkoor de ‘Miracle City Singers’.

Theaterproductie rond het Kruis
Grote schermen en een flink aantal geluidsboxen gaven de St. Nicolaaskerk (bij het centraal station van Amsterdam) op zondagavond 7 december een totaal andere aanblik dan gewoonlijk. Met lichteffecten, en dansuitvoeringen beeldde een groep jongeren het leven en sterven van Jezus uit. Middelpunt was het grote jongerenkruis, dat paus Johannes Paulus II bij de eerste Wereldjongerendag in Rome eind jaren tachtig toevertrouwde aan de jongeren van de wereld. Zo begon het kruis aan zijn lange tocht door alle continenten van de wereld. Jaar na jaar gingen jongeren met het kruis op weg en gaven het een centrale plaats tijdens de Wereldjongerendagen, een internationale ontmoeting van jongeren die om de paar jaar in een ander gastland plaatsvindt. De volgende Wereldjongerendagen vinden plaats in 2005 in Keulen. Hiervan werd ook melding gemaakt tijdens de avond in de Nicolaaskerk.

Foto's: Bisdom Haarlem

Indrukwekkend gebed
Op de theaterproductie volgde een gebedsviering door en voor jongeren met een flitsend optreden van de multiculturele gospelgroep, de ‘Miracle City Singers’. Heel bemoedigend waren de woorden van deken Stam van Amsterdam aan de jongeren na de bijbeltekst uit het evangelie van Johannes over liefde die tot het uiterste gaat. Hij reikte ook de kelken uit die de hulpbisschop van het Canadese Toronto aan de jongeren van het bisdom Haarlem had geschonken. In Toronto zijn vorig jaar de Wereldjongerendagen gehouden. De kelken die geschonken werden, zijn van die bijeenkomst afkomstig. Ze werden in ontvangst genomen door hulpbisschop Jan van Burgsteden van Haarlem, referent voor de jongeren van het bisdom Haarlem. Indrukwekkend waren verder de eigen intenties van jongeren uit de kerk soms n.a.v. hele pijnlijke gebeurtenissen in hun leven. In de viering hebben de jongeren ook aan de daklozen van Amsterdam gedacht. Voor hen waren de gaven die jongeren uit verschillende continenten neerlegden bij het Kruis. De avond eindigde in het klooster van de zusters Augustinessen in de Warmoestraat, die een zaal ter beschikking hadden gesteld waar de jongeren elkaar konden ontmoeten.

Veel jongeren waren razend enthousiast over deze avond. Eén sprak er over een flitsende kerk die hier te zien was. En een ander vond de muziek in de kerk prachtig. Weer een ander was vooral getroffen door de creatieve productie over het leven van Jezus. En weer een ander was onder de indruk van de intenties die andere jongeren uitspraken. Een zeer bijzondere avond voor Amsterdam waar velen met dankbaarheid op terugkijken.

Miracle City Singers
De Miracle City Singers in actie tijdens de viering...

Jaap van Berkel
Jaap van Berkel overhandigt een lichtje aan diegenen die gebed hebben uitgesproken.

WJD Kruis
Het kruis in de Nicolaaskerk.

Pastoor en deken Joop Stam
Pastoor en deken Joop Stam sprak een korte overweging uit.

Sjoerd en Magali
Sjoerd en Magali vertellen over een belangrijke ervaring uit hun leven.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: