Nieuwe rector Nederlands College Rome 13 juni 2002

De Vaticaanse Congregatie voor het Onderwijs heeft op voordracht van de Nederlandse bisschoppen per 1 maart 2003 dr. Jan Heeffer benoemd als nieuwe rector van het Nederlands College in Rome. De huidige rector, Rud Smit, keert na acht Romeinse jaren terug naar 'zijn' bisdom Breda.

Rud Smit (1942) trad in 1995 aan als rector van het Nederlands College. Destijds was hij de opvolger van mgr. M. Muskens, de huidige bisschop van Breda. Smit is priester van het bisdom Breda en was eerder bisdommelijk staflid voor jongerenpastoraat, studentenpastor bij de Theologische Faculteit van Tilburg en pastoor van de Martinusparochie in Breda (Princenhage). In Rome was hij o.a. de verantwoordelijke voor de Nederlandse Dag tijdens het Jubileumjaar 2000 en de initiatiefnemer voor de restauratie van de Heilige Trap in de Kerk van de Friezen. Na acht jaar Rome zal Rud Smit medio 2003 weer een functie in het basispastoraat in het bisdom Breda gaan bekleden.

Don Jan Heeffer (1948) is geboren in Tilburg en is sinds 1973 priester van het bisdom Bergamo in Italië. Hij behaalde zijn licentiaat theologie aan het Theologisch Instituut te Bologna en promoveerde in 1993 tot doctor in de theologie aan het Pontificio Atheneo Antonianum in Rome. Hij is sinds 1987 rector van het jongereninternaat 'San Vincenzo' van het bisdom Bergamo en directeur van de daaraan verbonden technische school.
In de vakantiemaanden verving hij vanaf 1984 de pastoor van de parochie St. Jozef op den Heuvel in Tilburg. Vanaf 1 januari 2003 zal Heeffer zich in zijn toekomstige functie als rector van het Nederlands College gaan inwerken.

Het Nederlands College biedt huisvesting aan de Nederlandse studenten aan de kerkelijke universiteiten in Rome. Inmiddels zijn het overigens in meerderheid studenten uit Derde Wereldlanden die in het college wonen. Vanwege deze primaire taak valt de rectorbenoeming van het Nederlands College onder de Vaticaanse onderwijscongregatie. Daarnaast verblijven de Nederlandse bisschoppen en medewerkers van de Kerkprovincie in het Nederlands College, wanneer zij voor overleg of andere activiteiten Rome bezoeken. De (huidige) rector van het Nederlands College is tevens procurator van de Nederlandse Bisschoppenconferentie en kerkelijk raadsman van de Nederlandse ambassade bij de Heilige Stoel. Daarnaast is de rector verantwoordelijk voor de Kerk van de Friezen, de 'buurkerk' van de Sint Pieter. In deze kerk vinden iedere zondag Nederlandstalige eucharistievieringen plaats voor pelgrims uit Nederland en de Nederlanders die in Rome wonen.

Utrecht, 13 juni 2002

Voor het laatst gewijzigd: