Wijding van twee priesters voor het bisdom Haarlem 23 april 2002

Twee bijzondere kandidaten, een ingenieur en een meesterkok, zullen op zaterdag 25 mei door handoplegging van de bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.Punt, de wijding tot priester ontvangen. Het betreft Nars Beemster (32) en Antonio Tocco (38).

Nars Beemster werd op 4 december 1969 geboren in De Weere in West-Friesland. Na de middelbare school deed hij MTS werktuigbouwkunde. Tijdens een caféruzie op de kermis liep hij zodanige verwondingen op dat hij enige tijd in coma lag. Na zijn herstel vervolgde hij zijn studie aan de HTS, waar hij in 1995 afstudeerde. Hij was een jaar lang werkzaam als ingenieur en begon in 1996 met zijn priesterstudie in Vogelenzang. De diakenwijding ontving hij op 8 december van het vorige jaar in Heiloo. Nars Beemster loopt stage in de Sint-Dionysiusparochie in Heerhugowaard.

Antonio Tocco komt van Sicilië. Hij werd daar op 21 februari 1964 geboren in het stadje Montelepre en kreeg een onkerkelijke opvoeding. Na zijn middelbare school volgde en voltooide hij de kunstacademie in Palermo. Schilderen is nog steeds een van zijn hobby's. Een tweede opleiding, tot meesterkok, volgde hij in Londen, in het beroemde Hilton Hydepark. Hij kreeg verkering en ging met zijn meisje terug naar Sicilië. Door haar leerde hij de Neo-catechumenale Weg kennen. Hij sloot zich aan, besloot om priester te worden en kwam in 1992 naar Nederland. Met onderbreking van een jaar studie in Rome en een jaar missie-stage in Kenia heeft hij die jaren in Nederland gestudeerd, de laatste anderhalf als stagiaire in Bergen. Ook hij is op 8 december jl. tot diaken gewijd.

Met de beide wijdelingen komt het aantal in het bisdom Haarlem actieve diocesane priesters op 77. Daarnaast is er ongeveer eenzelfde aantal reguliere priesters actief, dat wil zeggen: priesters die lid zijn van een congregatie, orde of prelatuur.

Antonio Tocco brengt het totaal van de hier opgeleide priesters van het Neocatechumenaat in het bisdom Haarlem op negen. In totaal zijn er twaalf priesters afkomstig van de nieuwe opleiding in Vogelenzang.

De eucharistieviering waaronder de wijding zal plaatsvinden, begint om 10.30 in de kathedrale Basiliek van Sint Bavo in Haarlem.

Haarlem 23 april 2002
Persdienst bisdom / wp

Voor het laatst gewijzigd: